Bästa hemulbrödet |
<< < (3/22) > >> |
hemul: Aha, då fattar jag. Tror inte du behöver ta i så mycket. Keso har ju 2,1 g och den har de ju hävt grädde i. Har uppgift på hemgjord i en bok, tror det var mindre än 1 g, men det beror ju på hur väl man låter den rinna av. |
Lisbeth: Men om 1 dl gammeldagsmjölk innehåller 5 kh så innehåller hela litern 50. När vasslan runnit av så återstår ca 225 g ostmassa, menar du att det mesta av KH rinner ut i vasslan??? I så fall hur många kh kan vara rimligt att osten innehåller. Tyckte att 5 Kh var troligt men det kanske är mindre. Gjorde en jämförelse mellan 100 g Keso 4 %-ig och 100 g gammeldagsmjölk Keso- 90 cal 12 protein 4 fett 2 kH Mjölk 70 cal 3.3 p 4.2 f 5 Kh |
hemul: Javisst, kolisarna är i vasslen. Det är därför hårdost i stort sett inte innehåller kolisar. Den egna ostmassan måste ju innehålla MINDRE än keso eftersom keso också innehåller grädde som har mer kolisar än ostmassa. Som sagt, i den där boken står det <1 g. Jag bryr mig inte om att räkna det, dels därför att jag inte äter så lite kolisar att det lilla spelar någon roll och dels för att jag för det mesta använder ostmassa som varit fryst. Då rinner det av ytterligare någon msk vassle från en sån där 250 g sats när man tinar den. :thumbsup: |
Lisbeth: Toppen ! Då ska jag frysa min ostmassa först nästa gång jag ska baka. TACK för det !!!! |
idalinda: jag hade absolut inte " fått tid" men det blev dax ändå att göra hemul-bröd. Det blev en rejäl kok först 5 liter gammeldags mjölk till ost, första gången i mitt liv :w00t:. Fungerade bra och silades genom en sådan "tygbjöja" . Vi smakade ost lite med jordgubbar och grädde men det mesta blev sedan till brödbak. Som jag bakade ,hela osten ( 700g) och 22 ägg, det blev väl 5 plåtar, två hela plåtar och tre med rundingar. Imorgon ska vi äta tacos så då ska det testas, men jag har redan smakat brödet med smör och den fick godtjänt, och det märkliga är att den inte smakar ost alls. Jo, jag använde glutenfri mjöl. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |