Varför mår vi bättre?
<< < (2/4) > >>
idalinda:
Jag tror just nu att den största skildnaden är animaliska fetter istället för margarin i långa loppet.
Även den som inte kan/orkar börja äta LCHF kan byta ut farliga skokrämer till smör utan att ändra på något annat.

Detta rekommenderade just i dag till min lillebror som har två små barn och kanske inte orkar vända om hela matlagningen på en gång.
De är ju inte överviktiga i den familjen så det finns liksom inga akuta behov.

Kolhydrater är i kort sikt den största boven, överskott av den varan gör mig fruktansvärd sjuk (= ont i hela kroppen) , trött, hängig, gasig
hemul:
Varför uppdaterar du inte din ticker?  :smack:
hemul:
Jag kan inte bestämma mig. För folk i allmänhet tror jag nummer ett är att sluta äta fuskmat. För mig själv, som sällan ätit sånt, lutar jag åt att vissa hälsoförbättringar kommer av mindre kolisar och andra av mera och fr.a. nyttigare fett.
:pippi:
Något som jag tror gäller generellt, oavsett proportionerna mellan makronutrienter, är att spannmål är skit. Ivf så som vi äter det i dag. Ska man äta det ska det nog blötläggas, stenmalas, surdegsbakas o.s.v. Det är ju just inställningen till spannmål som är gemensam för t.ex. Paleo, LCHF, WAPF och GI av Montignac- och dr Carlsson-typ, även om skälen till det kan vara lite olika likväl hur man hanterar det, utesluter eller blötlägger och surdegsbakar.
 :pippi:
MiaP:
Fast jag får ju problem även med surdegsbakat bröd. Det svider i munnen så fort jag äter mitt hembakta surdegsbröd, jag vet inte om det beror på att jag brukar lägga i lite grovt rågmjöl i degen. Men numera äter jag inte så mycket bröd för jag bakar brödet åt gubben som vill ha det, men så fort jag har provat bara ytte pytte lite så får jag sveda i munnen. Och det hände även när jag köpte bröd förr och då främst när det gäller just rågbröd. :angrywife:
hemul:
Skumt. Det måste väl vara nåt du inte tål då. Nåja, det gör ju inget nu längre!  :thumbsup:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida