Sköldkörtel problem pga lågt energiintag
<< < (2/5) > >>
hemul:
Sorla? Du menar nog Subbis.
Subcalva:
Om du menar mig  :wave: så blev jag frusen in i märgen efter att ha upplevt mig som ovanligt varm tidigare under LCHF. När jag yogade och sträckte på fötterna så fick jag kramp vilket hände i stort sett varje yogapass åtminstone en gång per pass. Det som gjorde mig mest orolig och som bidrog till att jag började leta vidare var att jag började vakna på nätterna (3.40) med bultande hjärta och med en upprörd känsla som om jag haft en mardröm men jag aldrig ihåg att jag hade drömt något. Mensen blev väldigt oregelbunden och jag låg slag 10  högre i puls under uppvärmning på gymmet än innan LCHF. Jag körde mest yoga och upplevde ingen större ork att ta träningen vidare.

Det som dessutom inte kändes OK var att när jag gjorde avsteg så gick jag upp 2-3 kilo över en natt och det tog evigheter innan jag lyckades ta mig ner igen och till slut gick det inte att komma ner till lägsta vikt. När jag gick ner som bäst i vikt gjorde jag också avsteg och då blev det som mest ett upphåll i viktnedgången för att sedan fortsätta. Fast det räknar jag inte som ett tecken på underpresterande ämnesomsättning. Fast det är klart, särskilt sunt är det ju inte heller.
hemul:
2-3 kg! Det var nog det värsta jag hört. Såg du att du var svullen då, typ händer och fötter?
Subcalva:
Jo det syntes tydligt på händer och fötter.
Subcalva:
Kommentar FB från Garret Smith, en av Matt Stones kompanjoner (som verkar vara naturopat eller vad det heter på svenska men inte helt säker)
Citat

Here's a combo for you:
- chronic dieting (or just long-term undereating)
- overexercising
- taking Vitamin D3 supplements

The first one, by itself, will crush thyroid function. http://suppversity.blogspot.com/2014/10/thyroid-issues-low-energy-intake.html . Add on overexercising (too many stress hormones also shuts down thyroid function due to excessive adrenal activity). Vitamin D3 supplements then raise the calcium-to-potassium ratio over time (by raising calcium and lowering potassium), which makes any thyroid hormones you have or are taking from outside work even less. http://traceelements.com/Docs/The%20Nutritional%20Relationships%20of%20Thyroid.pdf

This is why many people's thyroid blood labs look "fine", yet they feel nearly every hypothyroid symptom in the book. As they take more and more Vitamin D3 supplements over time, this problem gets worse and worse. This Ca/K ratio problem is also why many people get their thyroid medication increased, they feel better for 1-2 weeks, then they go back to feeling EXACTLY the same way they did before the dose was raised.

No, continuing to increase the thyroid med won't fix anything...it might raise blood levels, but the symptoms will remain, and eventually hyperthyroid symptoms will show up (while many of the hypothyroid problems remain). Then the doctor will lower your thyroid hormone med, and you'll feel as bad or worse than you did before. This is a futile dance.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida