Sköldkörtel problem pga lågt energiintag
<< < (3/5) > >>
berittis:
Ja, jag menade Subcalva. Tack för svaret. Hur äter du nu? Liberal LCHF eller?  :smile:
hemul:
Liberal allting med extra allt!  :bg:
Subcalva:
Nja LCHF är det nog längesen jag kunde säga att jag äter.  :redface:

Det enda jag egentligen försöker undvika är härskna fleromättade fetter och tillsatser som tillverkats för att få oss att äta mer eller öka hållbarheten ur ett leverantörsperspektiv. Ett livsmedel är helt OK att äta om det bara innehåller en ingrediens, tex potatis, ris, smör, grädde, kött eller socker osv. Men jag har inga förbud mot några livsmedel inte ens de med lång innehållsförteckning.
hemul:
Vad är skillnaden mot innan du åt LCHF då?
Subcalva:
Jag äter "renare" mat än innan. Smör och Bregott hade jag redan börjat använda långt innan LCHF men andra lightprodukter använde jag flitigt. Precis innan jag upptäckte LCHF så läste jag Matfusket och blev mer uppmärksam på tillsatser. Jag äter numera väldigt sällan bröd eller bakverk tillverkat av de stora jättarna utan har bakat eget surdegsbröd eller köper på ett bageri i stan som gör äkta surdegsbröd. Numera försöker jag ju också få i mig en del resistent stärkelse.

När det gäller tillsatser så blev jag uppmärksam på en "häftig" sak för nån månad sen. Jag äter i stort sett aldrig godis nuförtiden vilket jag var en storkonsument av innan LCHF men vi var iväg och flyttade dottern och när vi storhandlade med henne så blev jag jättesugen på smågodis och bestämde mig för att handla en påse blandat. Jag tog mest röda gelé- och vingummaaktiga saker och även om jag åt det mesta själv så var det betydligt mindre mängd än vad jag kunnat äta tidigare. På kvällen la jag märke till att mitt eksem i pannan och vid ögonbrynen började synas och lördagen när jag hade varit på träningen och kom hem så såg det ut som nån hade målat ilsket röda fläckar med en pensel. Jag tvättade mig noga i ansiktet och tog på HTH-lotion och på måndagen hade det lagt sig rätt mycket men jag pratade om det med en kollega och hon sa att hennes man får samma sak om han äter rött färgmedel. För två veckor sen var jag på konferens på torsdagen och åt några hårda karameller och åt då en röd karamell och fick en liten reaktion i pannan. Kan mycket väl vara nocebo också men ändå lite intressant för jag har aldrig tidigare kunnat koppla det till något speciellt.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida