Nu har tidningen Hälsa rett begreppen - eller nå't
<< < (2/3) > >>
/LO:
Jag tycker en intressant kommentar, som jag trodde ni skulle hänga på här, är när personen skriver att ingenting tyder på att det är värre att äta socker än andra kolhydrater när det gäller att gå upp i vikt.
Därmed drar man slutsats att man inte går upp i vikt, men det är ju det som är hela grejen, liksom...

Sedan tycker jag faktiskt att man skriver att sockret i frukt och honung inte är bättre än vitt socker, men att det är bättre att få i sig den vägen eftersom det finns mineraler, vitaminer och fibrer i ffa frukten.

/LO
hemul:
Citat från: Bookia skrivet 2008.04.01 - 23:56:12

P.S.
Såg en snutt av någon föreläsning GI gurun Paulun höll, som gick på TV häromdagen. Ljudet var så lågt så jag hörde inte vad han sa men jag såg att han skrev upp på en mindre tavla tre ord: Dopamin, Serotonin och Grelin. De första två vet jag är signalsubstanser i hjärnan. Men Grelin? Jag har frågat mina lärare i molekylärbiologi, min pojkvän har frågat sina lärare i neurologi, jag har googlat, slagit upp i böcker osv osv....ingenstans hittar jag denna mystiska Grelin.
Håller Paulun på och ljuger för folk? Står bara där och hittar på saker som inte finns, för att få sina teorier att gå ihop? Vafan är grelin?  :angry:

Missade den där biten. Provade du Google?  :lol:
"Among peripheral hunger signals we have low blood glucose levels, cortisol, and grelin, a recently discovered hormone (54-56). Grelin is produced in the stomach and was identified in 1999, initially as a growth hormone stimulator and, later, as a regulator of the energy balance. Fasting causes an increase in grelin secretion, while eating reduces it (54-56). Grelin was already found in umbilical cord blood , but its effects on eating behavior of neonates still have to be clarified (57)."
http://www.jped.com.br/conteudo/04-80-01-07/ing.asp
hemul:
Citat från: /LO skrivet 2008.04.02 - 11:06:46

Sedan tycker jag faktiskt att man skriver att sockret i frukt och honung inte är bättre än vitt socker, men att det är bättre att få i sig den vägen eftersom det finns mineraler, vitaminer och fibrer i ffa frukten.

Men om det egentligen är värre då?  :crazy:

Jag uppfattde inte texten riktigt likadant som du, men jag skummade bara.  :shy:
Bookia:
Meeh, jag fick inte fram ngt när jag googlade. Jag skyller på att jag var trött.  :clown:
hemul:
 :lol1:

Prova igen. Det finns massor, men den där sajten såg ju vederhäftig ut.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida