Nu har tidningen Hälsa rett begreppen - eller nå't |
(1/3) > >> |
/LO: Ja, ni kan ju läsa själva http://www.halsa.se/cldoc/9575.htm. Man skulle ju vilja veta vilka forskare det nu är som svarat :bang_head: /LO |
Bookia: Tycker det är intressant att de påpekar hur det är näringsmässigt knappt någon skillnad mellan honung och socker. Men tydligen ska det vara rejält med skillnad på socker från frukt och vanlig socker. :bang_head: Vad har hänt med grundläggande biokemikunskaper, är det inte krav att dietister/näringsterapeuter och diverse kvacksalvare ska läsa det? P.S. Såg en snutt av någon föreläsning GI gurun Paulun höll, som gick på TV häromdagen. Ljudet var så lågt så jag hörde inte vad han sa men jag såg att han skrev upp på en mindre tavla tre ord: Dopamin, Serotonin och Grelin. De första två vet jag är signalsubstanser i hjärnan. Men Grelin? Jag har frågat mina lärare i molekylärbiologi, min pojkvän har frågat sina lärare i neurologi, jag har googlat, slagit upp i böcker osv osv....ingenstans hittar jag denna mystiska Grelin. Håller Paulun på och ljuger för folk? Står bara där och hittar på saker som inte finns, för att få sina teorier att gå ihop? Vafan är grelin? :angry: |
hemul: Hmm. Tvärtom är det väl mycket som tyder på att fruktos är det allra värsta. Socker (sackaros) är ju i så fall inte långt efter eftersom det består av hälften fruktos. |
Bookia: Citat från: hemul skrivet 2008.04.02 - 00:21:24 Hmm. Tvärtom är det väl mycket som tyder på att fruktos är det allra värsta. Socker (sackaros) är ju i så fall inte långt efter eftersom det består av hälften fruktos. Honung är ju blandning av fruktsocker och druvsocker så det är inte mycket bättre det heller. Socker som socker, det är ett gift hur man än vänder och vrider på det. De behöver öva på sitt logiska tänkande de klåparna, känns det som. :so_mad: |
hemul: Nja, jag tror inte alla sockerarter är lika. Tycker det är mycket som pekar på fruktos som den stora boven. Stärkelse, som består av enbart glukos, är i så fall bättre. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |