Resistent stärkelse |
<< < (75/78) > >> |
hemul: Eftersom du fortfarande finns i kulisserna så chansar jag på att du läser detta. Här börjat testa med potatismjöl igen. Magen kollapsade totalt, som förra gången. Sen lyckades jag stabilisera någotsånär på 1 krm potatismjöl. Ja, kryddmått! Nu tror jag att jag ätit fulmagnesium, sålt som citrat men egentligen oxid. När jag bytte ut det blev det genast bättre. Så kanske var det coctaileffekten. Ska öka så sakta få se. Trots den låga dosen hade det samma effekt som förra gången. Mina supertorra händer blev mjuka och fina. Det brukar vara på ovansidan jag får sprickor på vintern. Men senaste vintern fick jag längsgånde sprickor i handflatorna och rester av dem var faktiskt kvar under sommaren. De försvann på en vecka med potatismjölet. Så jag kommer att fortsätta av den anledningen om inte annat. Nu var det inte det jag ville prata om. Det var bara en liten inledning. :biggrin1: Jag slogs plötsligt av ett minne från kemin i skolan. Man rörde ut lite potatismöl i vatten och tillsatte en droppe jod. Vätskan blev mörkblå då jod är en reagens på stärkelse. Sen spottade man i glaset och rörde om. Vätskan färgades av. Därför att amylasen i saliven bryter ner stärkelsen! För att vara säker på att jag inte mindes fel om vilken mjölsort som användes utförde jag genast experimentet i köket. Jag har ju alla ingredienser. Jodå, det gick som beskrivet. Så hur fasiken är då stärkelsen resisten va? Förklara det, tack! :fork_off: |
Subcalva: Jo då jag finns här även om det är rätt glest mellan varven så det är rätt festligt att jag kollar samma dag som du skrivit. Jag vet inte om jag kan förklara det. Det är ju visserligen typ 1,5 gram "vanlig" stärkelse per 100 gram potatismjöl men är osäker på om så lite kan ge reaktionen du pratar om. Om det inte är så att joden reagerar på din saliv. Du kan ju prova med ett glas vatten och typ 1 gram vetemjöl vilket borde motsvara mängden stärkelse som kan brytas ner i potatismjölet. Äh jag vet inte - men är du så rädd för stärkelse egentligen? :tongue: |
hemul: Nejdå, inte så länge det gäller krm. :tongue: Men om stärkelsen bryts ner redan i käften är den ju inte så vidare värst resistent och jag har i så falll inbillat mig att jag fått mjuka händer. The shame! :sosad: Nä, jag vill väl veta hur det förhåller sig helt enkelt. Hmm. Skulle de där 1.5 procenten icke-resistent stärkelse ge så kraftig reaktion? Rörde väl ut sådär ½ tsk i ett glas vatten. Det blev som bläck. Jag ska testa med vetemjöl. Tänkte på det själv faktiskt. :cool: Men det får vänta lite. Min jod håller på att ta slut och jag kan inte beställa från vanliga stället p.g.a. tull- och postverkens konspiration mot oss. Så det är ransonering tills jag fått tag på nytt. |
Subcalva: Var inte vattnet mer än 56 grader så så blir det ju ingen förändring av den resistenta stärkelsen och jag tror faktiskt siffrorna stämmer. Men spelar det egentligen nån roll? Är inte de mjuka händerna viktigast? Jag äter 1 msk på morgonen och 1 msk på kvällen mestadels för att jag inbillar mig att jag sover bättre. Placebo eller inte spelar ingen roll bara jag får sova :thumbsup: |
hemul: Ja, att veta hur saker fungerar spelar roll. :lol: |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |