Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.23 - 14:06:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 91   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Arys lowcarbande - vägen till ett smalare liv?  (läst 433395 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Snorkfröken
Full Member

Smörklickar: 1

Antal inlägg: 239

Var är Mumintrollet?

« Svara #180 skrivet: 2013.07.09 - 12:43:56 »

Jag försöker ha halva portionen med Broccoli eller dyl. Något animaliskt protein typ fick eller kött. Sen något såsigt till. kan även blir någon tomat till maten oxå.
Loggat

En lagom rund tjej lagom galen med mycket självironi och sjuk humor.
Ary
Gäst
« Svara #181 skrivet: 2013.07.09 - 13:51:48 »

Jag reggar på dumbbell.se men där får man väga. 3 skivor skulle ju kunna väga 40 g eller 100 g beroende på hur stor korv och hur tunna skivor. När jag är borta går jag på ögonmått men är det länge går jag ju upp lite med....  :hm-hm:

Snorkfröken det låter ju vettigt om inte den där såsen är fettfri.  :flirting: Tyckte personligen att det blev för lite grönt på lchf så halva tallriken sådär med broccoli låter inte för snålt iaf.

Och vad gäller gluten verkar jag inte ha problem med det, men äter inte mycket gluten, det blir inte av bara. Var på pastabuffé en gång men åt mycket sås och sallad och mycket lite pasta. Potatis äter jag men i kontrollerad mängd och inte varje dag. Morötter är jag periodare på.

Någon som utrett morötters probiotiska verkan nu eller kom ni av er?  :biggrin1:
Loggat
Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« Svara #182 skrivet: 2013.07.09 - 16:36:18 »

Det blir faktiskt nästan 1-årsjubileum för mig och min råa morot för jag började nån gång i slutet av förra semestern. Men jag har väldigt svårt att komma ihåg den när jag inte jobbar, tyvärr. Det är inga omvälvande upptäckter jag gjort under det gångna året och jag inbillar mig att stress kan påverka mycket mer negativt än vad moroten kan göra positivt. Dock tänker jag nog fortsätta för den faller i kategorin helt ofarlig som sämst och som bäst kanske den i alla fall har lite positiv påverkan.

De senaste 1,5 året har varit rena berg o dalbanan psykologiskt för mig så jag behöver allt lugnande jag kan få för att få ner stressnivåerna. Mitt blodtryck har i alla fall blivit bättre än vad det var för drygt ett år sedan. Det är väl eg det enda fysiska mätvärde jag har.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #183 skrivet: 2013.07.09 - 17:17:40 »

Men jag trodde morot skulle vara bra för magen bara - ska det finnas fler positiva effekter?

Grattis till lägre blodtryck, inte bra att ha för högt.

Jag begriper mig inte på mitt, får blodtrycksfall ibland så då kan man tro att det är lågt men när de tagit det på blodbussen är det 130/85 vilket är normalt men borderline riskzon för högt.  :rolleyes: Stickrädd är jag inte så det är inte därför. Men tror det går upp lite när männen i de vita rockarna dyker upp (läkare i allmänhet, inte med tvångströja.  :flirting:)
Loggat
berittis
Hero Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 873

« Svara #184 skrivet: 2013.07.09 - 17:58:51 »

Vad har du för symtom när du får blodtrycksfall?
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #185 skrivet: 2013.07.09 - 18:05:29 »

När jag reser mig upp, speciellt från golvet,  blir jag yr och ramlar nästan omkull. 2 sekunder senare är jag helt som vanligt.   :crazy:
Loggat
berittis
Hero Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 873

« Svara #186 skrivet: 2013.07.09 - 18:18:55 »

Aha, det brukar jag också få. Men det är snabbt övergående. För mig, iaf. Jag trodde att jag fick blodtrycksfall när jag blev svag och matt helt plötsligt men det var det inte. Lite salt i vatten rådde bot på det.
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #187 skrivet: 2013.07.09 - 18:35:52 »

Ah jag är notorisk saltare, salt i maten, sedan saltar jag på maten så kan aldrig tro att jag får saltbrist. Dricker inte så där jättemycket vätska.
Bytte till seltin när jag började med lchf och hade aldrig kramper i benen som somliga får. Seltin använder man ännu större mängd så då verkar saltkonsumtionen ännu högre.   :whistle:
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #188 skrivet: 2013.07.10 - 21:18:57 »

Ok jag tar tillbaka ett uttalande som jag gjorde någonstans häromdagen, att min vikt inte varierar lika mycket på lowcarb som på lchf. Igår morse vägde jag 89 kg sedan körde jag en typ 5:2 dag, fasta under dagen och en middag bestående av ca 800 kcal. Det innebar ett hopp på 2 kg ner - vägde 87 imorse. Detta vatten lär ha hoppat på mig när jag käkade ostbågar och choklad för kanske 5 dagar sedan och vägrade försvinna då jag käkat 50-80 g kh sedan dess.  :rolleyes:
Måste ha haft ganska fulla glykogenlager under denna tid. Men vad jag förstår binder glykogenlagret inte så mycket som 2 l vatten/vätska så jag undrar var resten sitter.....  :hmm: En sak är säkert jag lär ju aldrig vara i ketos. Ner kan jag ju gå för det så det lär inte behövas. Däremot tror jag på att inte ha sprängfulla glykogenlager och dett uppfyller jag ju det mesta av tiden..  :thumbsup:

Några åsikter om glykogenlager samt ketos, någon?
Loggat
fetsmart
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 656

Hemsida
« Svara #189 skrivet: 2013.07.10 - 22:01:03 »

Några åsikter om glykogenlager samt ketos, någon?

Jag tror att de flesta är i (mild) ketos lite då och då - om man inte går och småäter nästan hela tiden - t.ex. under "nattfastan"... Ketos är ju inget självändamål, betyder ju bara att levern bränner fett, vilket iofs inte behöver vara fel...  :cool: men fettförbränning sker i cellerna hela tiden, dyghet runt - utan ketos!... Man kan vara i ketos men bara bränna det fett man äter - om man äter för mycket - inte mycket nytta till...

Den av många motionen/träningen (därför att man inte bränner så många... kalorier!!!) har den gynnsamma effekten att det skapas utrymme i glykogenlagren för att bättre tåla en viss "kolhydratförgiftning"...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Ary
Gäst
« Svara #190 skrivet: 2013.07.10 - 22:39:49 »

Jag motionerar en hel del men tydligen är det för lågintensivt för att bränna av glykogenlager i någon större takt. När knät varit bättre ett tag (det har varit lite knackigt ett tag) ska jag nog testa på att springa lite för att se om det minskar ner glykogen och vätskelager lite efter eventuella avsteg... Lite svårt att passa in löpning dock när jag redan går 1,5 tim om dagen...  Får kolla om jycken kan springa med mig kanske.  :biggrin1: Hon kan vara lite lat ibland så det lär inte vara superpoppis lol.
5:2 funkar tyvärr sällan för mig, börjar snart matfantisera och överäter sedan så det blir bara någon enstaka dag någon gång. Körde igår mest för att jag kände mig svullen.
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #191 skrivet: 2013.07.10 - 22:46:09 »

Du tror inte att det är tvärtom? För är glykogenlagren fulla så lär man väl inte samla på sig så mycket vätska för lite kolhydratsvull. Det är väl när de är tomma man gör det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #192 skrivet: 2013.07.11 - 01:31:30 »

:hm-hm: :pippi: :hm-hm: Vet inte säkert men jag tror inte de varit sådär jättetomma, det är ju inte som under 20 om dagen precis... När jag käkade lchf handlade det också om flera kilon skillnad men då försvann det allt eftersom, behöll inte kilona så länge som nu, troligen för att kroppen använde från lagren eftersom man inte tillförde nog.
Svullet häromdagen var på en bra bit över 200g kh och fyllde nog på lagren rejält. Jag har ingen uppfattning om hur fulla glykogenlager jag har på den nivån kost jag äter nu, halvfulla kanske...Jag får som sagt testa att jobba på att hålla dem nere lite, använda av glykogenlagret när jag väl fyllt upp det också.

Det är det eller sluta göra avsteg men av erfarenhet vet jag att det inte är troligt. Jo och så drack jag vin också.  :whink:
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #193 skrivet: 2013.07.11 - 07:49:26 »

Vad hände med min knapp som sade "senaste olästa trådar" tro....? För att se nya inlägg får jag stänga ner sidan och logga in på olästa trådar, vilket webläsaren fortfarande har i minne. Är det bara jag?
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #194 skrivet: 2013.07.11 - 10:52:35 »

Pratar du om appen? Jag har alltid fått backa tills jag kommer tillbaks till översiktssidan eller vad man ska kalla den.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 91   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544