Subcalva
|
 |
« skrivet: 2013.03.05 - 16:21:57 » |
|
Jag läste en artikel om en liten studie där de skulle se om det skiljde mycket mellan vanlig mat och ekologiskt odlad mat vad gäller halten BPA och ftalater. Resultatet blev väldigt annorlunda mot det förväntade. But what they discovered, Sathyanarayana said, was "completely unexpected": The handout-receiving group indeed showed no change, but for the catered local and organic diet group, BPA levels doubled and levels of the highly toxic phthalate DEHP jumped a stunning 2,377 percent. http://www.motherjones.com/tom-philpott/2013/03/study-eating-fresh-local-and-organic-wont-protect-you-nasty-chemicals
|
|
|
Loggat
|
NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
|
|
|
hemul
|
 |
« Svara #1 skrivet: 2013.03.05 - 17:06:03 » |
|
 Kan det vara något lokalt? Att grönfodret kommer från ett område som är kontaminerat på något sätt? Jag kräver större studier! Usch. Jag har just stått och sprayat med teflonspray, så nu har jag fläckar på lungorna också. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
 |
« Svara #2 skrivet: 2013.03.05 - 17:07:10 » |
|
Förresten krävar jag att KRAV gör själ för merkostnaden och tar fram siffror på innehållet i produkterna de sätter sitt märke på! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Léonie
Full Member

Smörklickar: 5
Antal inlägg: 210
|
 |
« Svara #3 skrivet: 2013.03.05 - 20:16:06 » |
|
Syftet med studien verkar inte alls vara att kolla på skillnaderna i mängden BPA i "vanlig" och ekologisk mat. Den jämför skillnaden mellan att ge ut info till familjer så de lär sig att undvika BPA själva, och att se till att de i den andra gruppen faktiskt håller nere sin konsumtion av BPA genom att använda sig av cateringföretaget. Att den senare gruppen fick högre värden av BPA och inte lägre ser inte ut att ha något att göra med angående om maten var ekologisk eller inte.
Det var ju mjölkprodukterna och kryddorna som fick höga värden så det vore intressant att ta reda på vart BPAn kommer ifrån i det här fallet. Men att dra all ekologisk mat över en kam för den där studien är inte relevant. Maten var inte nödvändigtvis ekologisk(They subjected one set of families to five days of eating meals from a catering company that avoids plastics and uses fresh and, when possible, local and organic ingredients). Jag kan inte se att det står någonstans att mjölken i studien faktiskt var ekologisk. De länkar dessutom till en liknande studie där BPA-värden i urinen gick ner när de aktivt försökte undvika BPA(står inte heller specificerat där att maten de deltagarna fick var ekologisk vad jag kan se). Dessutom vet vi inte om de andra familjerna som de jämförde med åt ekologiskt eller inte(de som inte fick sin mat via catering utan bara fick info om BPA), .
Så den enda slutsatsen man kan dra från de där studierna vad jag kan se är att mat kan kontamineras med BPA under tillverkning/hantering och det inte går att kontrollera det som konsument. Det man kan göra är att undvika BPA i så stor utsträckning man kan själv och hoppas på det bästa.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
 |
« Svara #4 skrivet: 2013.03.05 - 20:20:38 » |
|
Mjölkprodukterna... Är det plastbeläggningen i tetrorna? 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Léonie
Full Member

|
 |
« Svara #5 skrivet: 2013.03.05 - 20:32:00 » |
|
Mjölken kom i glasflaskor från en lokal gård så det stämmer inte heller.
Är det plastbeläggning i svenska tetror? :/
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
 |
« Svara #6 skrivet: 2013.03.05 - 20:41:39 » |
|
Ja. Var bor du nånstans? 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Léonie
Full Member

|
 |
« Svara #7 skrivet: 2013.03.05 - 20:43:17 » |
|
Ska skicka ett mejl till Norrmejerier och höra om vad det är för plast i tetrorna. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Léonie
Full Member

|
 |
« Svara #8 skrivet: 2013.03.06 - 14:09:01 » |
|
Här är svaret jag fick:
Bra att du hör av dig till oss i dessa viktiga frågor.
Bisfenol A ingår inte i några av våra förpackningar – vi har stämt av det med alla våra leverantörer.
Insidan av Tera-förpackningen består av polyeten (PE). Insidan av Norrgott polyeten tereftalat (PET) Folie på Norrgott mot produkt består av polyeten (PE). Smörfolie: polyeten med hög densitet (HDPE).
Hälsningar
Birgitta Sjögren Chef Kvalitet och Miljö
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
 |
« Svara #9 skrivet: 2013.03.06 - 14:38:42 » |
|
Det innebär ju inte att det inte kommer ut andra plastgifter i mjölken förstås...
Posted from my phatPhone using Tapatalk
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mynlen
|
 |
« Svara #10 skrivet: 2013.03.06 - 16:09:09 » |
|
nej, men iallafall ingen bisphennol...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
 |
« Svara #11 skrivet: 2013.03.06 - 17:04:36 » |
|
Kissfenol och bajsfenol! Bort med skiten!  MJÖLK borde för övrigt säljas i såna där kossor som de faktiskt försökte med ett tag, d.v.s. man tappar så mycket man ska ha ur en stor tank. Då kan man ju ha med sig egen flaska och har man inte det får man väl köpa deras plastflaska med pant.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Subcalva
|
 |
« Svara #12 skrivet: 2013.03.06 - 21:28:27 » |
|
Bisfenolen i studien tror man kom från slangarna till mjölkningsmaskinen. Bisfenol förekommer ofta i mjuk plast och man vet att risken för läckage ökar med värme och mjölken är ju naturligtvis ljummen när den kommer ur kon. Men man skriver också att det är ren hypotes för man vet faktiskt inte var det kommer ifrån.
Dock är det känt att mejeriprodukter och kryddor är de livsmedel som är störst risk att de innehåller bisfenol. Och då känns ju mejeriprodukter värre med tanke på att man oftast äter större mängder av det än av kryddor.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
 |
« Svara #13 skrivet: 2013.03.06 - 21:39:13 » |
|
Gah! Och mjölk är fett också och skiten är ju fettlöslig.  Konstigt ändå, för mjölken är ju i kontakt med slangen så kort stund. Det är ju inte som en konserv som kanske ligger i burken ett år. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Subcalva
|
 |
« Svara #14 skrivet: 2013.03.06 - 21:56:08 » |
|
Gah! Och mjölk är fett också och skiten är ju fettlöslig.  Konstigt ändå, för mjölken är ju i kontakt med slangen så kort stund. Det är ju inte som en konserv som kanske ligger i burken ett år.  Ja det känns ju sådär, men som sagt man vet ju faktiskt inte och kanske hällde leverantören upp mjölken i glasflaskor från plastkärl och sen förnekade det. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|