Man har ingen aning om varför det blir platåer och varför vissa inte går ner. Eller rättare sagt, första misstanken är förstås att personen i fråga gör något fel.
Eller, så här är det nog:
Välkommen till en naturlig kost där du kan äta dig mätt på allting som inte innehåller mer än 5 g kolhydrater/100 g utan att räkna någonting
Men jag har provat och går inte nerAh, men har du verkligen kollat kolhydratinnehållet?
Trodde inte jag behövde räkna men nu har jag kollat med Min mat och ligger under 20 gram kolhhydraterAh, men du har inte kört så länge så det är naturligtvis omställningsbesvär. Det kan man ha upp till 6 månader.
Men nu har jag kört i 6 månader och går inte nerAh, men du kanske inte tål mjölkprodukter/nötter/etc
Trodde jag kunde äta allt under 5 g men nu har jag kört utan mjölkprodukter/nötter/etc och går inte nerAh, men en smal kropp betyder inte att man är frisk. Titta bara på de där utmärglade veganerna/VV/ISO-dietarna. De har säkert lite osunt bukfett under tröjan...
Men jag är inte smal. Jag är fortfarande fet enligt BMIAh, men BMI gäller inte enstaka personer. Det kan man inte lita på. Det gäller bara stora befolkningsgrupper.
Men jag väger fortfarande 30 kilo mer än när jag var ungAh, men kroppen kanske inte vill väga så lite som den gjorde då. Och vid en viss ålder kan man inte räkna med att vara lika smal som ung.
Men jag var inte trådsmal som ung. Jag låg redan då åt det fylliga hålletAh, men kroppen måste känna sig trygg. Sen kommer du gå ner...
Har jag glömt något?