Ny och unik KajsaKavat :)
hemul:
Citat från: idalinda skrivet 2012.06.21 - 23:05:04
Det är mycket svårare att överäta fett och kött, även om vissa lyckas även med den konsten :loony:.
You talking to ME? :crazy:
hemul:
Kajsa, till det du beskriver skulle jag definitivt ta lingonen som de är. Äter lingon och grädde ibland, jättegott. Har du ännu inte upplevt effekten att allt som är lite sött smakar mycket sötare när man inte äter så mycket kolisar?
Beträffande stevia tror jag grejen är att inte överdosera. Prova också att lösa upp pulvret ordentlig i något lättflytande först och låta det stå ett tag så det verkligen är löst, lämpligen vatten eller alkohol. Det senare är speciellt bra om man vill förvara länge. Min teori är att man annnars lätt får "klumpar" av oupplöst stevia i munnen och att det gör den skarpa smaken. Mitt andra knep är att faktiskt blanda med socker, men det är nog ingenting för dig om du kämpar med sötsug. Rent upplysningsvis kan jag ivf nämna att man behöver oerhört lite socker, men det är ändå den riktiga sockersmaken som dominerar, stevian bara förstärker.
hemul:
Försök inte lägga in sill med stevia bara för det är skitäckligt! :puke1:
Jag tycker stevia passar bra med frukt och bär i alla former och syrliga saker. Dock inte sill som sagt, men bostongurka har jag gjort med stevia och rödbetor lägger jag regelbundet in med bara stevia som sötning - känner inget konstigt alls med smaken på det.
KajsaKavat:
Jag åt inte något som var sött eller innehöll socker på ett år så visst har jag och min mun fått känna på sockerchock. :eek: Jag har även fått saltchocker för jag använder inte mycket salt heller.
Jag testade både sylten och med lingonen naturella till sillen, det behövs ju ingen sylt, nu slipper jag det arbetet. :clapping:
Jag har inte ens kommit på tanken att lösa upp stevia i alkohol. Det ska jag prova för inte tusan är det lättdoserat, stora hål i liten burk ger givetvis samma fenomen som med ketchupflaskan. :so_mad:
Att blanda upp stevia med socker har jag gjort många gånger, när jag gjort något som har behövt lite sockersötma. Så länge jag bara äter liiiite socker så kan jag bemästra suget.
Spännande att lägga in rödbetor och gurka, blir det verkligen hållbart? Klarar det sig ett helt år med stevia? Konserverar du det i konserveringsgryta eller häller du det bara varmt på burkar?
hemul:
Då så, klarar du lite socker är din lycka gjord. :thumbsup:
Stevia gör nog inget för hållbarheten. Jag har Atamon i mina rödbetor. Det är säkert onödigt för jag gör inte så mycket åt gången och har i kylen. Köper de där påsarna med KRAV-betor på Willys, tror det är 600 g och jag köper nog två, så ett kg ungefär.
Det blir verkligen bra, testa! Tycker det smakar precis riktigt. Slår t.o.m. på av lagen när jag äter för jag tycker den är så god. :blush:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida