Ny och unik KajsaKavat :)

<< < (2/6) > >>

hemul:
Jag kokar inte lingonsylt längre, jag häller på bären som de är bara. Men till sill vet jag inte, för det har jag heller aldrig hört talas om förut.  :hm-hm:

Har du provat stevia? Det funkar bra till lingon, förutsatt att man gillar det öht.

Sorla:
Välkommen! Ytterligare en som försöker må bra med maten!  :clapping: :flowers:

Lingon är goda som de är tycker jag. Och visst kan man ha lingon till sill!  :lick: Har ätit inlagd sill med lingon i. Mumma!

Jag kör en mycket moderat LCHF. Och nu när jag är på semester i Finland får jag vara ytterligare moderat och göra val. Här är de stackarna så hemskt fettskrämda så man får leta efter fullfeta mejeriprodukter, för light och fetfritt är standard.  :shake_head:

hemul:
Eru i Finland? Det har du  inte sagt!   :club_idiot:

idalinda:
Välkommen Kajsa!

Du har kanske redan lite koll på " oss" .
Vi alla äter lite olika fast ändå lika  :lol:, så du hittar snart just din väg också!

Om du nu saknar bröd/ bakelser så kika i på receptavdelningen och kolla speciellt recept med fröer och nötter.
Problemet med ALLA bakverk och bröd är ändå att man har svårt att begränsa intaget oavsätt innehållet.
Det är mycket svårare att överäta fett och kött, även om vissa lyckas även med den konsten  :loony:.

Familjen Idalinda består av mig, min man och 3 halvvuxna söner ( 14-20 år). Vi är i princip helt självförsörjande av grösaker
året om. Hela familjen är sysslsatt med odlingar och förvaringen även om jag är motorn/ överbefälhavaren.
VI köper ägg från äggtanten ( ekologiska) och nötkött från bonden, (krav-naturbetes).
Vi har minskat radikat allt vad chark-produkter heter och funderar att börja köpa opastöriserad mjölk från bonden.

Vi köper kyckling väldigt sällan och gris ännu mer sällan då det är svårt/ dyrt att hitta ekologiska varor.

Om du vill äta mer vegetariskt kan du ta och kika på boken LCHF för vegetarianer.
Jag var inte själv så imponerad av boken, men den förklarar grunderna.
kostdoktorns " matrevolution" är annars en helt suverän bok att börja med.

Och sist, vi är nog många här som går på taket om GMO och Monsanto! :so_mad:

KajsaKavat:
Oj så många inlägg det blivit under tiden jag försökt behärska fotoredigeringsprogrammet för att kunna få till en profilbild i rätt (läs pyttelitet  :evil:) format. Passade på att grädda en ostkaka också. Av alla recept jag hittat valde jag ut detta http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d716834b9cb46224407685c-riktig-ostkaka-gjord-pa-gradde tack vare att den innehåller både mandel och bittermandel och det gillar jag.  :lick:

Mynlen: Jag har också märkt att det är lättare att avstå från maten när jag låter bli kolhydraterna, jag klarar av att svälta en stund numera utan att bli helt galen.  :guns: Som det var när jag levde på en massa snabba kolhydrater var jag alltid utsvulten.  :nod-yes:  Kunde äta i stort sett hur mycket som helst. Jag har aldrig förstått de som kan gå ut och  :puke2: upp det...  :shake_head: Nej, har jag fått ner det ska det ut den naturliga vägen.  :laugh:

Får tydligen förklara er alla hur jag alltid äter min matjes...   :inlove: Jag har potatis som alla andra, kokar den skalad med dill och en klick smör för det blir den sååå god av  :lick: serverar den med matjessill som jag köper i hinkar, de som innehåller 1 kg sill, de hela filéerna är fasta och fina och inte alls så sladdrig som sillbitarna är i småburkarna. Jag har helst creme fraiche som sås i stället för gräddfil och i den rör jag ner lite lingonsylt direkt på tallriken. Till detta har jag kokta ägghalvor, nyskördad gräslök och hackad rödlök. Till det serverar jag gärna en iskall nubbe. I år blir det repris på OP Andersson, han står kvar i barskåpet sedan några år tillbaka, han blir nog glad över att få komma fram igen, han har ju inte sett dagens ljus sedan julafton.  :lol:

Vänta bara tills det blir jul... DÅ ska jag minsann lära er hur man äter lutfisk.  :lulz:  :lulz:  :lulz:  Tyvärr inte så mycket LCHF  :worried:  :worried:  :worried:

Jag gillar också lingon som de är men tänkte faktiskt inte att jag kan prova att blanda ut dem som de är med creme fraichen. Jag har fler lingon kvar i frysen så jag ska prova dem naturella också. Tack för tipset. Det är som sagt så lätt att bara fortsätta i sina gamla tankebanor.

Hej Ninna  :wave:  lilla nubben ska jag också ha till sillen.  :cheers:

hemul: Jag har använt stevia i många år men inte riktigt fått kläm på vad det är bra till. Menar vilka smaker som maskerar steviasmaken för den är inte det godaste jag har smakat i mina dar.  :laugh: Den försvinner inte tillsammans med rabarber heller upptäckte jag nyligen. Jag klarar av smaken men vill inte att den ska bli alltför framträdande. Lingon behöver man ju inte tillsätta något konserveringsmedel till så där kan stevia fungera utmärkt. Till andra bär så får man nog välja om man vill ha konserveringsmedel eller socker i sylten.  :hm-hm: Alltid ska man välja mellan pest och kolera.  :lol1:

Vet du hemul eller någon annan om Sukrin har någon konserverande effekt?

Ni verkar ha kläm på så otroligt mycket här så det är en ren fröjd att läsa forumet. Det är så roligt för mig att läsa att ni är så väl insatta i olika ämnen om maten, djurens väl och ve, besprutning av grödor, tillsatsämnen, allt det som jag "predikar" om för alla jag kommer i kontakt med.  :lol:

Hej Sorla och tack för välkomnandet. Tänk att jag har nästan aldrig använt mig av lättprodukter. Jag åt Lätt&Lagom en kort tid på 80-talet men så var jag bortrest över en helg och på bara de 2-3 dagarna så hade innehållet möglat och var helt grönt. Sedan dess har jag försökt hållt mig ifrån alla lättprodukter.
Ha det så trevligt hos våra grannar i öster.  :smile:

Hej Idalinda och tack även för ditt välkomnande. Oj vad jag har överätit i mina dagar... voine voine  Jag har inte hunnit kolla in mer än lite lite av er receptsamling. Av fröer och nötter har jag i några år gjort både pastejer och ost.

Så roligt att höra att ni är så bra på att odla. Det är min dröm att bli självförsörjande så långt det går. Jag skulle gärna odla flera perenna grönsaker, det hade varit riktigt häftigt. Själv använder jag en del av det som växer vilt, maskrosor, nässlor och kirskål är både gott och nyttigt och bor man som jag gör så är de också garanterat obesprutade.  :nod-yes:

Lyckost dig som har en mjölkbonde i närheten. Det hade jag också gärna haft, :nod-yes: tänk att kanske få möjlighet att köpa lite råmjölk någon gång ibland.  :rolleyes: Opastöriserad mjölk... hmmm ursäkta... kattmjölk ska det visst heta för att vara lagligt... Usch... Vissa lagar är visst bara till för att brytas känns det som. Jag har förmånen att få köpa fina storkycklingar som är helt rent uppfödda, de väger runt 4 kg när de är slaktade. Jag fryser ner dem i 1/4-delar och ändå så räcker det till minst tre middagar för jag lever ensam.

Tack för boktipsen, jag ska höra med mitt bibliotek när de öppnar efter helgen.  :smile: Om det är möjligt så lånar jag alltid böcker först så jag vet om de är värda att köpa och få en plats i min bokhylla bland mina andra tryckta pärlor.

Det är så roligt att jag har hittat hit och hamnat hos så kostmedvetna medmänniskor.   :flowers: och  :bearhug: på er alla.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida