Fullkorn?
Nu har jag läst nästan färdigt.
Han rekommenderar den som har fasteblodsocker över 7 25g kolisar / dag
5,0-6,9 50 kolisar/ dag
och den under 5,0 till 100 kolisar / dag.
Han refererade olika undersökningar i sina kapitel om olika aspekter och där fanns det listor om
köt... bladgrönsaker...fullkorn ....
Han avråder allt vad socker heter och listar långt allt som kan innehålla sötning även om det heter något annat.
Han avrådde även från stevia och berättade om ett par som åt likadant men frugan drack steviavatten.
Frugan hade mycket mindre ketoner i kroppen än maken. När hon slutade med steviavatten fick hon högre ketonvärden.
Så enligt honom var det bara att mata sockersuget.
Alla andra konstsocker var givetvis gifter i hans lista.
Hans kostrekommedationer var väldigt sunda för en nybörjare.
-inför kokos långsamt ( det kan bli biverkningar och olika sjukdomssymptom som vanligtvis går över på4-5 dagar när kokos avlägsnar skadiga ämnen... bakterierester, vad det nu va, från kroppen så stora mängder att det blir för mycket)
-träna nya recept i lungn takt så att du lär ordentligt
-vänj dig vid ökad mängd fett succesivt, kroppen behöver anpassa och tillverka mer ( om det var någon enzymer...
, jag letade på boken men hittar inte nu den rätta sidan)
-i den nivån 100g kolhydrater kan man äta även spannmål med då i form av fullkorn om man nu absolut måste. Den innehåller mer näring än vit bröd, men ungefär lika mycket kolhydrater.
Riktiga sakliga LCHF-råd, men mer tillåtande anda. Strikt för den som är sjuk och behöver botning omedelbart.
Mer variation och även planerade snedsteg för den som inte är sjuk och har bra blodvärden.
Men varningar om att när man tillåter lite socker/ stärkelse, blir det lätt en gång till och ännu en gång till ...
Den mest kompletta bok om ämnet jag har läst, men inte så lätt-tuggat som matrevolutionen.
Du Hemul kände väl efter Matrevolutionen att " den tog slut precis när det började vara intressant"
Den är boken är äkta vara, den räcker länge, gör en mätt och ... övertygad & motiverad.
Nybörjarbok bara för en anhörig som har en dementiker i famnen eller någon annan som verkligen
roopar efter hjälp själv. Annars för oss som har stor intresse och ork för ämnet.