Jag kollade vad vi skulle betala för vår mat på en månad enligt konsumentverkets beräkningar
http://www.ekonomi.konsumentverket.se/Documents/rapporter/2007/2007_11%20%20Skaliga%20levnadskostnader%202007.pdfVi skulle landa kring 7000 kr / månad (två vuxna och tre barn)
Sedan kollade jag vad vi betalade för vår mat:
Förra månaden kunda jag räkna fram till siffran 8000 kr.
Det är möjligt att jag har missat någon butikbesök ,men samtidgt har vi ju handlat i matbutiken även annat än bara mat.
Vi har mycket bär i frysen, dessa har väl kostat någon ca. 200kr / månad över året räknat.
SÅ i stort sätt har vi landat där vid 8000 kr och under denna period har vi handlat nästintill allt vi har kunnat ekologiskt (ostar, ägg, smör, oljan,kryddor, grönsaker, kött i viss del )
Ibland blir det bara vanliga paprikor ... 90 kr /kg börjar kännas som högt pris
Om man skippar nästan all färdigmat , köper ekologiskt behöver det inte bli dyrare !
Visst om man skulle leva på euroshopper ris , besprutade potatisar , äpplen , margarin och fiskpinnar, skulle man säkert klara sig på halva matkostnaden, men jag vill inte byta tillbaks ... ser på mina gamla odlingsbyttor att becel-tiden är inte så långt borta i vår livshistoria
, bara 2 år sedan