Ja välling som uttryck från gammla dagar står nog mera för väldigt tun och utspedd gröt!
då blir det ju genast mera vettigt.... kanske därfötr man började ge det till barn också... även i gammla dagar.. måste ju ha varigt lätt för barnen att äta tunn gröt... sen när den dök upp i pulverform så blev den nog jättepoppis! speciellt då, som Tina sa, när kvinnorna började jobba utanför hemmet. då blev det ju ett smidigt sätt att få i barnen mat... för då fanns ju knappast alla dessa barnmatsburkar heller.. de kon säkerligen senare!..
som Lo skrev så tror jag nog också att många är jätterädda för att göra fel och ge barnen fel mat... tragiskt egentligen att man som förälder har större tilltro till "färdigmat" än sin egen matlagning...? borde ju som sagt var egentligen inte vara några problem att kasta ner lite av sin egen mat i en mixer och ge till barnet?... om det är bra för mig så borde det ju duga till ett barn kan tänka..
kanske ska vara lite mer återhållsam med kryddorna bara
.. chilli kan nog bli lite väl starkt... men i övrigt så borde det ju inte vara någon som helst fara tycker jag?
Ok, om vi bortser från salt och just mycket chili, så gav jag vår unge allt! Ihopblandat med en rejäl skvätt grädde och smör. För små barn ska ju definitivt ha extra fett. När jag gav svägerskans lilla gullunge samma variant, hojtade hon om att det kanske inte var så bra+att det var för mycket mat (ca 1 dl), men barnet åt upp allt utan protest. Hade barnet inte gillat maten eller varit mätt innan, så hade hon ju slutat äta! Det tror jag mig veta, för i den åldern är det svårt att truga på barn mat!
För övrigt är örtkryddor det bästa som finns för att göra maten god och kryddig, så det användes flitigt!