Pasta (spagetti) för LCHF? |
<< < (5/7) > >> |
Tove: Hej, och tack allesammans för svar! Citat från: hemul skrivet 2011.09.30 - 13:29:34 Sorry Tove. Jag utgick från att du menade något så när riktig pasta! Vill du ha alternativ till pasta är det ju lättare! Jag tror man förväller kålen, det gör ivf jag. Blomkålsris är ju också poppis, även om inte pasta då. Idalinda odlar spagettipumpor. No need för sorry! Jag menade faktiskt det du trodde, alltså något som liknade "riktig" pasta... eftersom jag är väldigt ny på det här med LCHF och tanken på att helt avstå från spagetti tog emot (jag äter nog pasta minst 5 ggr/v). Men efter att ha letat runt och tänkt några varv till har jag nog kommit fram till att det är lika bra att inte försöka härma pasta, det blir nog varken hackat eller malet, så att säga. Citat från: Mynlen skrivet 2011.09.30 - 14:30:28 den har jag aldrig sett, vad kul! Ska hålla ett öga på om den kommer på LIDL här! jag äter spetskålen rå, men spetskål är ju redan litet "mjukare" även i smaken än vanlig vitkål. Och så mjuknar den litet av varma såsen... Om man inte är rädd att köpa saker på internet så har jag hittat Spiromaten på lchfbutiken.se ("Praktiska hjälpmedel"). Spännande med spetskål - köpte idag! Ska prova att bata strimla den fint, hoppas den passar till citroncyklingen vi ska ha ikväll! |
Mynlen: det gör den nog. Spetskål är nästan som vitkål men litet mjukare i smaken. Jag brukar också ha den som sallad med en härlig "fet" sås: cremefaiche eller grekisk yoghurt, majonnäs, senap (fransk, osockrad) salt o peppar. |
Tove: Citat från: Mynlen skrivet 2011.09.30 - 18:08:59 det gör den nog. Spetskål är nästan som vitkål men litet mjukare i smaken. Jag brukar också ha den som sallad med en härlig "fet" sås: cremefaiche eller grekisk yoghurt, majonnäs, senap (fransk, osockrad) salt o peppar. Ohhh det verkar gott!! Ska se om jag har någon fransk senap hemma :lick:. Ikväll gjorde jag f.ö. en sallad på en del av spetskålen med strimlad röd paprika, olivolja, vinäger, salt&peppar. Gott! Dock inte tillräckligt fet för LCHF, tror jag. Men jag har inte riktigt börjat med LCHF än egentligen, idén är så ny för mig, samlar information... |
hemul: Citat från: Tove skrivet 2011.09.30 - 17:56:19 Om man inte är rädd att köpa saker på internet så har jag hittat Spiromaten på lchfbutiken.se ("Praktiska hjälpmedel"). Spännande med spetskål - köpte idag! Ska prova att bata strimla den fint, hoppas den passar till citroncyklingen vi ska ha ikväll! Ja titta! Och nästan samma pris som på Amazon också. Det svenska sajter jag hittade var mycket dyrare. Men har du köpt en alltså? I så fall måste du berätta om den funkar bra, är krånglig att använda o.s.v.! :clapping: Jag tror också att det kan vara smart att försöka glömma pastan. Den där lowcarbpastan som finns är ju bluff, sägs det. Shirataki är nog OK ur kolhydratsynpunkt, men det blir ju dyrt i längden om man ska äta det ofta. Det finns så mycket konstiga regler inom det här. Jag tror man kommer långt bara genom att ta bort spannmål (och socker förstås), sluta köpa "produkter" (om man gjorde det innan) och börja handla råvaror istället och sen dra ner på eller ta bort de mer kolhydratrika rotsakerna och frukterna utifrån vad man har för målsättning. Och äta fet mat förstås. |
Tina: Här är ett recept som jag är sugen på att testa, älskar carbonara nämligen http://receptlchf.blogspot.com/2011/03/lchf-pasta-carbonara.html Annars kan man strimla squash med potatisskalaren och koka lätt. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |