Kommer ni ihåg vad ni gjorde?
Det gör jag. Minns att jag inte kunde sova och gick upp och slog på TVn. Sen satt jag så klart klistrad fast jag var jättetrött och var skiträdd, trodde att det skulle bli krig som kanske skulle påverka oss också. Därför trodde jag att det hände på småtimmarna, men det var ju mitt på dagen här har jag insett nu, så jag måste ha varit sjuk eller vänt på dygnet eller nåt.
Sen kom allt hat på forum och mailinglistor, ropen på hämd och utplåning. Det positiva för mig var en liten kinesisk kille på ett stort forum där jag brukade hänga, tror han var så där 12-13 år. Han bodde i centrala New York, högt upp i ett hus och ganska nära WTC att döma av bilderna han senare visade. Han såg alltså tornen från sitt fönster. Jag gick in på forumet och där satt han och rapporterade direkt vad han såg. Han var ensam hemma och man "hörde" på det han skrev att han grät. Konstigt va? En vanlig forumtråd och jag tror det var en av de starkaste upplevelserna i mitt liv. Att "höra" honom skrika att det första tornet föll, titta upp på TVn och se det kollapsa, det var en oerhört skum upplevelse, säkert lika stark som att prata med någon i telefon som var på plats.
Senare gjorde han en liten sajt med sina bilder av tornen och manifestationen på Union Square några dagar senare. De bilderna visada bara sorg, solidaritet, värdighet och styrka. Den där lilla killen och hans bilder var min motvikt mot allt skrikande och gapande som följde. Jag kommer ihåg att jag t.o.m. postade länken till hans sajt på en mailinglista där de just satt och skrek som värst om att bomba alla muslimska ländet och länder som "skyddade" muslimer. Tänkte att nu blir jag väl bannad (eller bombad!
) för det var helt klart från vad jag skrev varför jag ville att de skulle se sidan. Det hände inte, men jag tror inte någon av de berörda "got my point" heller.
Nåja, krig och bomber blev det ju, men inte här.