Hör ni, jag snubblade över nåt intressant. Det finns en slags diet baserad på detta, eller kanske ska man snarare kalla det en metod, hopsnickrad av en psykolog som heter
Seth Roberts. Den heter The Shangri-la diet. Set points är också inblandade. Teorin är att smaker kopplade till kalorier höjer kroppens set point och smaklös mat sänker den (typ att man får i sig kalorier men associerar det inte till mat riktigt, men blir mätt på ett "mekansikt" sätt men inte sugen på mera (det sista är min tolkning, inte nödvändigtvis korrekt).
När jag skummade PDFerna på hans sajt fick jag först intrycket att man ska leva på 400 kcal sockervatten
eller smaklös olja per dag. Sen övergick jag till att läsa
recensioner istället, och då fick jag klart för mig att man äter det där utöver maten, mellan måltiderna, och det gör då att kroppens set point sänks (och att man äter mindre totalt, antar jag).
Det viktiga är alltså att det är smaklöst så att den där mekanismen i hjärnan inte går igång, det är därför han nämner extra light olivolja - inte p.g.a. kalorierna, utan att den tydligen inte smakar någonting. Hur man ska få sockret smaklöst, det fattar jag inte.
Att döma av recensionera på Amazon funkar det.
http://www.amazon.com/Shangri-Diet-Hunger-Anything-Weight-Loss/dp/0399533168/Det låter ju helflärpigt, men jag blev faktiskt nyfiken på att testa. Hunger är definitivt mitt problem (numera) Man lär ju inte dö av att slurpa i sig några matskedar billig och smaklös rapsolja per dag i några veckor eller ännu bättre sån där smaklös kokosolja. För den är väl helt smaklös va? Har inte provat den. Ingen större kostnad för att testa, boken var billig och lite olja blir man ju inte ruinerad på heller. Går ju alldeles utmärkt att kombinera med lågkolhydrat också - eller vilken annan kost som helst.
Seth Roberts var en av föreläsarna på
Ancestral Health Symposium, så helt tappad bakom en vagn bör han väl inte vara.
Hans föredrag:
Seth Roberts, PhD and Tucker Max
What foods make my brain work best and From
cave to cage: Mixed martial arts in ancestral health.
Guyenet refererar till Seth Roberts och hans bok i bloggposten som jag länkar till ovan, men när jag läste den avfärde jag väl det som ointressant. Det borde jag kanske inte ha gjort.
[TILLÄGG]
Extra Light Olive Oil är INTE någon slags lättprodukt som jag felaktigt antog. Det är helt enkelt väldigt smaklös olivolja.