Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.26 - 07:23:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 118 119 [120] 121 122 ... 218   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mynlens Möjliga Minskning  (läst 964774 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1785 skrivet: 2012.11.23 - 21:10:26 »

jag vet men det är jättesvårt med henne. Jag lchffar henne redan så mycket det går, men hon äter helst bröd och socker och pasta och sånt. Nu blir det LCHF kvällsmat 6 dagar i veckan och 1 dag med kh men frukost och lunch rår jag inte över då jag ofta inte är hemma och då blir det smörgås. Har jag det inte hemma äter hon inte och det är inte bra heller...

Jobbigt detta. Men vi måste prata med henne om det och då ochså att mjölk, socker och gluten gör det värre. så vem vet....
Loggat

Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #1786 skrivet: 2012.11.23 - 23:08:17 »

Jag är nog mer försiktig när det gäller att göra radikala vändningar när det gäller barn och kost..
Du har ju redan en sund kost i ditt hem, mjölk har jag svårt att se ngn nackdel med  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #1787 skrivet: 2012.11.23 - 23:16:10 »

Det är många som har den typen av problem som blir bättre utan mjölk, Ninnan.

Hur gammal är det ungen är nu? Att prata med henne borde väl funka? Hon måste ju vara medveten om att hon har det jobbigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #1788 skrivet: 2012.11.23 - 23:22:14 »

anekdoter eller forskning, hemul?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1789 skrivet: 2012.11.24 - 01:31:50 »

Ingen aning, det är inget specialintresse för mig. Det finns nog ingen forskning som visar t.ex. att banan eller andra kolhydratrika livsmedel är skadliga annat än i små mängder heller, ändå tror du det. Om föräldrar finner att deras barn mår bättre utan mjölk, gluten, socker och azofärgämnen så räcker det nog för dem, forskning eller inte.
Loggat

Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« Svara #1790 skrivet: 2012.11.24 - 10:26:02 »

Och 30% procent blir friska på placebopiller...

Fast allvarligt talat, se till att kolla upp det. Jag har redan berättat det i nån annan tråd att min svärfar som var övertygat laktosintolerant i närmare 20 år. Alla symptom stämde tills hans läkare faktiskt tog ett prov och det visade sig att han INTE var laktosintolerant. Han fick äta inolaxol och blev bra.

Kolla upp det så att ni inte begränsar maten i onödan. Chris Kresser skriver om hur man kan få kurera laktosintolerans i ett av hans senaste inlägg:
You may be wondering why eating dairy even matters; after all, there are many examples of ancestral cultures that had no dairy in their diets and maintained superb health. However, it is believed that certain ethnicities may have had physical adaptations to their low calcium diet, and also traditionally consumed animal foods that are higher in calcium but probably not so appetizing to us Westerners, such as fish heads, bones, and skin. (6, 7) Therefore, they were able to meet their individual calcium needs without milk and dairy.
http://chriskresser.com/how-to-cure-lactose-intolerance
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1791 skrivet: 2012.11.24 - 17:26:41 »

Mjölken kommer jag inte att börja med att ta bort iallafall :) Hon använder det väldigt sällan. Jo, brun gräddsås och så ett glas oboy ibland men där tror jag oboy är boven :) Socker och spannmål däremot måste jag se till att få ur hennes kost. Men det är SVÅRT med henne för hon äter helst bara det. Så att ta bort för mycket på samma gång tycker jag är elakt.

Jag vet, ska kolla upp det innan jag är säker på att det är det men ATT det är något med henne det vet jag. VAD spelar inte så stor roll, men det är bra att kunna veta hur man ska hantera det typ. Får läsa in mig kommande tid.

Men jag vet också att mjölk kan vara en "bov" hos vissa även om man inte behöver vara allergisk e.d. mot det. Få se hur det utvecklar sig. Är mindre orolig nu, en sorts lugn har kommit över mig. Kommande veckan till husläkaren och be om utredning. Sen får vi se hur det går vidare!

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1792 skrivet: 2012.11.24 - 18:49:34 »

Det handlar ju inte om laktosintolerans. Det är ju proteinerna som är problemet. Säger jag och förundras fortfarande över att Hallén tycker att man ska ta bort mjölken av den anledningen men behålla osten för det blir så tråkigt annars. Snacka om att sila mygg.

Dr Mercola tror förresten att det är pastöriserad mjölk som är problemet. Nåt protein i mjölken förvandlas till nåt annat som visst kan ställa till det. Han har en artikel om det. FWIW.

Ja, börja med sådant som hon blir speedad av. Det är nog det viktiga. Hon är ju inte autistisk väl?
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1793 skrivet: 2012.11.24 - 18:55:21 »

Nä, DET är hon inte. inte vad jag vet iallafall.

Håller på att läsa en bok om ADD och hujedamej vad jag känner igen mig själv.

Socker vill jag få bort till att börja med. Sen spannmålet. Få se hur vi får det att gå ihop eftersom Sari tycker att bröd är det viktigaste man kan äta. Sari är storasyster och Linnea ser väldigt upp mot henne... flera saker samtidigt alltså!

det med mjölken ja, nu minns jag att det var något sånt. Få se hur vi klarar det.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1794 skrivet: 2012.11.24 - 19:29:56 »

Kan jag kanske fresta med mitt rismjölsbröd som en övergång? Det blir ju ivf hälften så mycket kolhydrater och är "safe starches". Och det smakar bröd. :flowers:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1795 skrivet: 2012.11.24 - 22:05:34 »

kanske. Ska fundera på det. Men får prata med henne om det hela först eftersom hon då kanske klarar mer om hon vet varför hon gör det.

Jag bakar mandelbröd nu, 3 ägg, 1.5 dl mandelmjöl, 1.5 tsk bakpulver, litet fiberhusk (kan uteslutas men jag tycker det blir bättre då) och 3 dl riven ost (dock har jag hälften keso...) och det lägger jag i 5 silikon muffinsformer. Skulle vilja att hon vågade smaka iallafall...
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1796 skrivet: 2012.11.24 - 22:39:09 »

Tänkte att iom risbrödet ser ut som bröd och smakar som bröd så skulle hon kanske inte märka att det var nåt lurt.

Skulle faktiskt kunna tänka mig att börja äta en skiva på morgonen, men jag tror mig inte om att nöja mig med en.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1797 skrivet: 2012.11.25 - 08:02:51 »

Ser inte ut som köpebrödet, då är hon misstänksam omedelbums....
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1798 skrivet: 2012.11.25 - 08:18:02 »

Såg ut som en jäkla formbröd brukar, så det så! :mad_viking:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1799 skrivet: 2012.11.25 - 10:05:04 »

joo men mina hembakta bröd ser aldrig ut som AFFÄRENS bröd...  Jag ifrågarsätter inte DITT bröd, men Linnea är kinkigare än en "monoätare" :)

94.4 förresten imorse. Häpp!
Loggat

Sidor: 1 ... 118 119 [120] 121 122 ... 218   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544