Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.24 - 06:51:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekonomi  (läst 5538 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2011.06.16 - 11:42:49 »

Blondinbella sa just i Efter 10 att hon räknat ut att hon dricker latte för 91 000 kr per år.  :huh:

Jag reagerade faktiskt mest på att hon sa att det var en prioriteringsfråga och om hon inte hade ekonomi för det skulle hon inte göra det. Jag menar, vem prioriterar fika för 91 000? Jag hade det rätt bra ställt innan jag blev sjuk, men det innebär ju inte att man lägger obegränsade pengar på ingenting liksom. Visst är det trevligt att fika ibland, men för 250 spänn om dan? Om hon åtminsone hade gått på krogen för de pengarna hade jag haft större förståelse.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #1 skrivet: 2011.06.16 - 12:09:27 »

Jag matar  5 personer med ekomat ungefär för den pengen / dag  :smack_head:
Men vi ska kanske börja bara prioriter fika i stället  :lulz:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #2 skrivet: 2011.06.16 - 12:17:08 »

Jag funderar ibland hur stor förståelse man har för olika ekonomiska situationer...

Förstår tex. blondinbella att alla kan inte ens fika ute varje månad ,att det inte är bara fråga om prioritering?

När jag pratade med min egen mamma igår , pratade vi om att vi ska köpa en värmepump på hösten, typ 15-20 000kr.
Vi skulle ev. också vilja ha en bastu ( modell billig från blocket)  ,behöver måla om huset nästa sommar.
När vi sedan var i övervåningen och jag pratade om badrummet där, vi måste åtgärda lite saker där, men har räknat med att göra en budjetlösning på ett par tusenlappar under kommande vintern, Hon frågade om vi inte ska göra om hela badrummet och kakla?

Hallåå, med exakt vilka pengar undrade jag då?

För mig blir det spännande att lösa bara detta med värmepump. Den ger ju pengar tillbaks direkt.
Men jag undrar vilken tankevurpa hon fick där med badrummet, hon vet ju att vi är inte gjorda av pengar?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.06.16 - 12:21:41 »

Jag med. Jag menar jag matar mig för en femtedel av den summan.  :lol:

Brackigt är vad det är, det kom jag på sen. Om man har de pengarna så är det klart att man kan leva väl, men för det behöver man ju inte behandla pengar som om de var värdelösa. Vill man nu vara flashig så är det väl rätt banalt att vara det genom att överkonsumera latte. Köp en jagga, ett slott i Frankrike eller nåt annat som imponerar på folk med mer än en hjärncell, vet ja. Löjl! Som Tjocka apan skulle säga.  :tongue:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.06.16 - 12:25:33 »

Du hann emellan med ett inlägg till. Jag svarade på ditt första.

Citat
Förstår tex. blondinbella att alla kan inte ens fika ute varje månad ,att det inte är bara fråga om prioritering?

Ja, det verkade hon göra. Hon menade inte att det var en fråga om prioritering så där generellt, utan hon menade att hon hade råd och hon prioriterade latte. Hon verkade rätt trevlig faktiskt, men jag tittade ju inte så noga, lyssnade från köket medan jag diskade, så jag kan ju ha missat en del.
Loggat

Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #5 skrivet: 2011.06.16 - 19:38:14 »

Jag undrar hur man ens har tid att sitta och fika så mycket. Hon lever i en annan värld, det är bara att konstatera. Jag tror jag lägger typ 200 spänn på ute-espresso på ett år. Max!
Loggat

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.06.16 - 23:09:00 »

:laugh: Jo man prioriterar verkligen annorlunda! undrar hur man orkar dricka så mycket latte?... jag menar.. varför inte bara köpa en ordentlig kaffebryggare hem och sen göra latten hemma då? blir ju en bråkdel av kostnaden liksom!  :rolleyes: ...
iof så ska jag kanske inte snacka så mycket... jag köper mig en latte från McDonalds på väg till nattjobbet!  :redface: men den kostar dock bara 24kr...

Idalinda. Din mamma tänkte nog kanske inte helt ekonomiskt i det läget, utan snarare i banorna att: om ni endå ska renovera så varför inte göra det ordentligt med en gång!  :rolleyes: men jag förstår så väl din frustration över att inte ha ekonomin för att göra så. den motsvarar säkerligen min egen frustration över att inte ha råd att köpa hus.  :sad: men det är bara att ta det hela för vad det är tror jag. välmenade råd från andra.  :whistle:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Lisalotta
Jr. Member
**

Smörklickar: 2

Antal inlägg: 39

« Svara #7 skrivet: 2011.06.17 - 01:42:57 »

jag vill också bada i pengar som blondinbella. jag fikar bara hemma.
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.06.17 - 02:11:30 »

Hejsan Lisalotta!  :wave: Välkommen!  :flowers:

ja jo.. att ha en massa pengar att sprida omkring sig skulle inte vara fel!.. speciellt inte om man fick dem bara genom att blogga om nonsens!  :rolleyes: :laugh: men fan vet om jag skulle orka hålla på!  :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Lisalotta
Jr. Member
**

Smörklickar: 2

Antal inlägg: 39

« Svara #9 skrivet: 2011.06.17 - 12:19:40 »

hej kwidell. tack och välkommen själv  :wave:
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.06.18 - 07:55:12 »

:lol:
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544