Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.22 - 23:24:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Eek! Mitt kontokortsnummer är stulet!  (läst 11111 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2011.04.13 - 03:29:07 »

Jag tror jag blir knäpp! Jag fick ju nytt kontokortsnummer i höstas när jag trodde att jag tappat plånboken eller var offer för ficktjuvar och hann ringa och spärra allt och så hittade jag plånkan. Men nu var jag in på internetbanken och det var ett köp på drygt 1500 som jag inte har gjort registrerat igår. Så nu fick jag ringa och spärra kortet igen. Jag som har så svårt att lära mig nya nummer.  :bang_head:

Det har hänt mig en gång förut. Då var det en massa småsummor, över hela världen. Då var det inget krångel alls och jag hade pengarna tillbaks inom ett par dagar. Men nu visade det sig att kortet hade använts på en amerikansk spelsajt (antar jag, summan var i US$) och då är det alltså inte lika självklart att jag är oskyldig. Alltså måste jag göra polisanmälan och skicka in den till banken och fylla i nån jäkla blankett plus att jag ska printa ut kontoutdraget och ringa in summan det gäller - är de idioter eller va? Jag som varken har printer eller scanner. Det här blir jobbigt!  :puke1:

Nåja, de skickar nytt kort och så där och jag har gott om tid för det andra, men pengarna får jag inte tillbaks innan de har behandlat det antar jag. :goggle:

Börjar ruttna på det här. Har ni fått era kortnummer kapade nån gång? Jag tycker det är så sällan jag använder kortet. En del använder det ju flera gånger per dag, så varför ska jag drabbas?  :cry: Dessutom fick jag byta kort en gång till ganska nyligen för att de trodde att min kort kunde beröras av en skimmningsgrej. Jag hade haft mitt gamla nummer i typ 15 år och kunde rabbla det i sömnen, nu måste jag ha fusklapp.   :evil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

Smörklickar: 17

Antal inlägg: 1269

« Svara #1 skrivet: 2011.04.13 - 06:31:04 »

:worried:
Loggat

LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
moncaponca

Smörklickar: 8

Antal inlägg: 677

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.04.13 - 06:39:51 »

Fy vad tråkigt! Nä, jag har hittills inte råkat ut för det och hoppas jag ska slippa.  :hm-hm:
Däremot blev jag bestulen på min plånbok med körkort och allt, då fick jag spärra mitt personnummer....  :glare:
Loggat

Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.04.13 - 07:01:59 »

Gud vad jobbigt! Plånboken har jag också blivit av med, men det var för så länge sedan att man inte spärrade några personnummer. Däremot bankböcker.  :shy:

Förra gången var jag jätteskraj, men lärde mig ju att banken fixar allt utan att ifrågasätta, så nu väntade jag mig ju inte en massa krångel! Helt sjukt krångligt. Jag ska skicka in kopia på  kontoutdrag till banken och ringa in transaktionen ifråga! När jag sa att det får man ju bara två gånger per år nu sa han att jag kunde skriva ut sidan på internetbanken. När jag talade om att jag inte har någon printer frågade han om jag inte kunde låna nån kompis, för skulle de göra det skulle det ta flera veckor för det var så krångligt med olika avdelningar. Jaha, när jag ringde polisen var konstapeln osäker på om det skickades ut nån kopia på anmälan eller inte vilket banken kräver, för de hade nyligen ändrat rutinerna. Det enklaste var att jag "tog vägen förbi polishuset" och begärde ut en kopia som jag då skulle få på en gång. Visst, om de inte flyttat utanför centrum så... varför jag inte kunde begära att få en kopia skickad direkt i telefon begrep jag inte riktigt, men det skulle kanske gå om jag ringde senare, det var nåt med de där nya rutinerna.  :whistle: :bang_head:
Loggat

moncaponca

Smörklickar: 8

Antal inlägg: 677

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.04.13 - 07:39:13 »

Herregud, att det ska behöva vara så krångligt och omständigt!!!  :so_mad:

Allt ska ju förenklas för att bli så lätt så möjligt sägs det, problemet är bara för vem är förenklingen tänkt??? Inte för oss "kunder" i alla fall, det är solklart :angrywife:
Loggat

Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Nizhoni

Smörklickar: 13

Antal inlägg: 1257

« Svara #5 skrivet: 2011.04.13 - 08:02:30 »

:worried:   :angrywife:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.04.13 - 08:24:19 »

Om jag åtminstone hade tappat plånboken eller nåt som var mitt eget fel, men jag har ju inte gjort nåt! Det är ju bankens dåliga säkerhet när det gäller kort som är orsaken, så varför ska jag ha en massa besvär förutom att jag inte kan använda mitt kort på en vecka?
Loggat

Nizhoni

« Svara #7 skrivet: 2011.04.13 - 08:36:54 »

Får man fråga vad du har för bank?  :confused3:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.04.13 - 08:38:27 »

SEB. De skickade även nyligen ut ett brev om ändrade regler för diverse tjänster. Bl.a. är det inte längre "tillåtet" att förvara kontanter i bankfack. Nähä? Ska de följa med och titta vad man lägger in där eller?
Loggat

Nizhoni

« Svara #9 skrivet: 2011.04.13 - 08:47:38 »

Girigheten vet inga begränsningar, de vill ju bara ha pengarna så att banken kommer åt att använda dem.  :bang_head:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.04.13 - 08:57:14 »

Jag ringde faktiskt och frågade om det. De hade ingen aning om vad det innebar eller att ett brev gått ut. Den jag pratade med sprang och frågade andra, tog en jäkla tid, inget resultat, men hon antog att det var p.g.a. EU-regler. Sen bad hon att få svara per mail. Tog väl en vecka. Visade sig att det var SEBs eget påfund för att visa god vilja att samarbeta vad gäller penningtvätt.  :whistle: Som jag antog är den enda praktiska effekten att man inte kan begära ersättning för kontanter om banken blir rånad eller nåt. Men det tror jag inte penningtvättare gör ändå. Därmot förekommer det nog att helt vanliga människor förvarar lite cach där, särkilt äldre.

Jag fattade ju att det var nåt sånt, men formuleringen var så korkad att jag bara måste ringa. Det stod bara så, "det är inte längre tillåtet att förvara kontanter i värdefack" utan vidare förklaring. Det stod att man inte fick ha pengar i servicefack heller och vad jag vet är det väl det man har servicefack till, att pula ner dagskassan i?
Loggat

Nizhoni

« Svara #11 skrivet: 2011.04.13 - 09:05:43 »

Penningtvätt?!  :lulz:
Har de suttit och klurat ut vad de ska kalla girigheten och kommit fram till att de ska skylla på penningtvätt.  :laugh:
Om man förvarar annat av värde, som guld, är det tillåtet? Guld blir ju lätt kontanter.  :blink:
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #12 skrivet: 2011.04.13 - 18:30:16 »

Usch vad jobbigt!  :tongue_wag:
Jag har klarat mig från sånt strul än så länge, peppar, peppar. Men har försökt gardera mig så gott det går genom att ha ett kreditkort till alla internetköp. Då minskar risken att mitt konto hinner länsas innan jag märker något i alla fall. Bankkortet använder jag bara när jag har uppsikt över det hela tiden. Typ bankomatuttag eller kontantbetalning i butik.

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #13 skrivet: 2011.04.13 - 20:52:15 »

Fy,  hur tror du att kortet skulle ha blivit kapad, kan det vara den usa-stället där du beställer  vitaminer,
kan det läcka från majl ändå?

Biblan har datorn och printer...

Jag använder  visa-kort till alla köp över nätet och på affärer också.
Använder kortet dagligen, hittills inga problem!
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.04.14 - 00:46:45 »

Nä, det var ju över ett år sedan. Då hade kontot varit tömt för länge sedan. Jag nämnde själv att jag nyligen handlat på nätet (bollarna), det blev han intresserad av, men när jag sa att det är ett välrenomerat företag som jag handlat från förut och när han fick veta att de använde Verified by Via så sa han att det omöjligt kunde ha hänt där.

Jag använder bara kortet på min egen dator och i butiker lämnar man det ju aldig ifrån sig, men han sa att det kunde ha kommit ut i samband med skimming och det har han ju rätt i. Han sa också att nummer kom ut i samband med att företag får sina servrar hackade, något jag inte tänkt på. Förra gången sa den jag pratade med att det vanligaste var att personen i kassan memorerar numret. Det tyckte jag lät lite väl fantastiskt och nu är ju det i stort sett omöjligt.

Hörde en bra grej ivf. Jag passade på att säga att jag tycker det borde ingå ett speciellt kort för internet som man kunde föra över pengar till bara när man ska handla. Då blev han till sig och började babbla om att en annan bank infört ett sådant kort med engångsnummer, man använder alltså bara numret för ett köp, sedan är det förbrukat och man får ett nytt. Så jag antar att SEB funderar på nåt liknande och det låter ju bra. Men gratis? Undrar det ja.  :hmm:
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544