OK, tack för hjälpen! Jag tror den får stå kvar i sovrumsfönstret då. Jag sover i "pigkammarn", ett väldigt litet rum, så den ändrade ljusbilden i hela rummet där. Blev himla mysigt faktiskt. Skenet blir väldigt varmt också genom den där halmfärgade skärmen.
Jag hade inte slängt ut den i.o.m. att den är ett minne, men övervägde att ställa upp den på vinden. Minns inte var vi hade den från början hemma, bara att den senare åkte in i pappas rum där allt udda och omaka hamnade. Så jag misstänker att den alltid varit en estetisk stötesten.
Den är signerad, men jag kan inte tyda vad det står (skrivstil i lera...). Den är lustig. Mitt första intryck när jag "hittade" den var men gud så gräslig. Minns också att jag hade delade känslor för den som liten, tror jag skämdes för den ibland, men gillade att titta på figurerna och att ta på den (rätt skön med kontrasten mellan det skrovliga och blanka-hala). Men sen när man tittar nära på den, då ser man att detaljerna är fint utformade och intrycket ändras. Väldigt skum lampa, detta.
Dessutom hann jag faktiskt börja gilla den under kvällen igår. Jag jonglerar i sovrummet (så jag kan ha händerna över sängen ifall jag tappar bollen
) och rummet kändes helt förvandlat i ljuset från den.
Men skönt att veta att andra tycker den är häftig/kul/läcker/retro-chic/fulsnygg också. Man är ju lite rädd för vad folk ska tänka med en sådan tingest.