Bioidentiska hormoner

<< < (3/5) > >>

elocinave:
ja, när jag kollade på hennes intervju blev jag också mycket nyfiken. Ska genast kolla om det även finns på www.amazon.de  :whink:

hemul:
Nu vet jag. Det finns en medicin som heter Armour Thyroid som är gjort på sköldkörtel från svin. Den får skrivas ut på licens i Sverige. Det innebär att läkaren måste ansöka hos socialstyrelsen för varje enskilt fall, men vilken läkare som helst kan i princip göra det.

En del väljer att åka utomlands till nåt land där det är lättare att få den. Någonstans läste jag att socialstyrelsens ovilja skulle bero på rädsla för galna kosjukan. Från svin???  :huh:

De som mår bra på den verkar tycka att det är toppen. Men de finns också de som mår pyton. Kanske handlar det om läkarens ovana att ställa in dosen.

Jag tänker ivf ta upp det med min läkare. Det enda symptom som försvunnit för mig är tröttheten och den försvann när jag började lowcarba. Levaxin har jag aldrig märkt någon skillnad av, varken när jag började eller när dosen har höjts. Torr hud, torr mun och fr.a. snustorra ögon har jag fortfarande. Huden har blivit ganska mycket bättre av kosten men inte det andra. Och jag har jättesvårt att gå ner i vikt oavsätt vilken metod jag väljer. Fast GI (inte klubbvarianten) funkade faktiskt bra, men bara till en viss gräns, sen tog det stopp.

Har är en artikel i expressen om en positiv läkare.
http://www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin-munsterhjelm-deras-allmanna-energiniva-har-okat

Corny:
Finns ingen hittad form av galna kosjukan på grisar ännu. Men de kan ju säkert ha den. Fast i sådan fall måste de ju ha fått i sig smittat kött. Får kan ju få något liknande, men varför vet jag inte riktigt. Kanske också de har blivit utfodrade med benmjöl?!
Hursomhelst, det här med att somliga mår dåligt av en medicin som kommer från grisar, är väl egenligen inte så konstigt. Visst kan det ha med dosen att göra, och att läkare felbdömer den. Men det kan också ha att göra med att det är "levande" saker som kroppen ska ta omhand och anpassa sig till.

hemul:
Men de kan ju äta fläskkotlett. :tongue:

Jaså, så grisar kan teoretiskt sett få galna ko. Det visste jag inte. Men varför skulle sköldkörtel vara farligare än kött då?

Corny:
Nämen, det är ju inte farligt! Det var inte så jag menade. Vad jag tänkte på var, att eftersom det är ett hormon som man tar in, så måste ju kroppen anpassa sig efter dess mängder. Dessutom är det som sagt ett biologiskt hormon, och inte ett syntetiskt, varför det kanske kan vara svårare för vissa att tåla det. Har jag lyckats förklara vad jag menade nu? 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida