|
hemul
|
|
« Svara #1 skrivet: 2010.08.16 - 06:42:23 » |
|
GMO-raps • GMO-raps i livsmedel: Sju GMO-sorter har godkänts för användning i livsmedel inom EU.Ingen är godkänd för odling i Sverige, så när svenska odlare sommaren 2000 av misstag fick genmanipulerat utsäde från Kanada beordrades de av Jordbruksverket att bränna odlingarna. Våren 2005 godkände samma myndighet provodling i fem år av GMO-raps i Skåne och Västergötland för att få fram raps med hög oljehalt. Rapsolja används mycket av livsmedelsindustrin, t. ex. i margarin, färdigmat, friterad mat, potatischips och andra snacks. I Kanada har man ha hittat DNA från genförändrad raps i honung. • GMO-raps i djurfoder: En GMO-sort är godkänd för användning i djurfoder inom EU. • Odling av GMO-raps: Ingen GMO-raps odlas kommersiellt inom EU. I Sverige pågår försöksodlingar.http://www.shenet.se/vaxter/raps.html
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #2 skrivet: 2010.08.16 - 06:49:29 » |
|
Det står inte ett ord om varifrån oljan i Findus majonnäs kommer ifrån och Zetas rapsolja är importerad. Bye-bye majjo.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #3 skrivet: 2010.08.16 - 07:05:48 » |
|
Precis när vi har "hittat" majon, Jag har inte varit nogon majo-fantastic och maken vägrar vita rörör. Men nu har barnen och jag hittat skagenröran, ( tack Lisbeth)! Så måste jag börja göra egen majo, för den där matskedens skull som jag behöver för skagen
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4 skrivet: 2010.08.16 - 07:26:27 » |
|
Vad ska du göra den på då hade du tänkt? Jag skrev ett email till Zeta, men jag skickade det aldrig. Få se om jag gör det sen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #5 skrivet: 2010.08.16 - 07:32:18 » |
|
Om man häller olivolja genom aktivt kol kanske den blir smaklös....
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #6 skrivet: 2010.08.23 - 06:52:28 » |
|
Vad ska du göra den på då hade du tänkt? Jag skrev ett email till Zeta, men jag skickade det aldrig. Få se om jag gör det sen. Gör man inte majonäs av olja och ägg? Kan det finnas GMO även på Krav-oljor?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #7 skrivet: 2010.08.23 - 08:57:48 » |
|
Nej, inte om det är KRAV. Har du hittat nån smaklös KRAV-olja då och i så fall vad heter den?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #8 skrivet: 2010.08.23 - 22:40:11 » |
|
jag vet inte hur smaklös rapsolja smakar. Jag har köpt någon gång rapsolja direkt från en krav-bonde , men nu köper jag från ica-hyllan. Däremot fick jag en flaska helt smaklös olivolja, kompisar var i Italien under sommaren och köpte det dunkvis från bonden där. Det är den godaste olivoljan jag har smakat, gillar inte olivoljan annars. Men inte heller kompisar visste om den oljan var eko eller inte.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #9 skrivet: 2010.08.23 - 22:48:12 » |
|
Den smakar ingenting, som majs- eller solrosolja. Kallpressade rapsoljor brukar ha smak som iofs är god, men det blir äcklig majjo.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #10 skrivet: 2010.08.23 - 23:00:01 » |
|
Hmmmm. Undrar om man kan lita på det här. EU-lagstiftningen ställer hårda krav på märkning av genmodifierade organismer, GMO. Syftet är att man som konsument, genom tydlig märkning, ska ha möjlighet att göra ett medvetet val mellan genetiskt modifierade produkter och konventionella produkter.
Alla produkter som består av, innehåller eller har framställts av GMO ska märkas. På en produkt kan det till exempel stå ”framställd av genetiskt modifierad soja”. Även livsmedel som är framställda av GMO men som genom olika processer inte längre innehåller något DNA från en GMO ska märkas, till exempel tomatpuré, majsstärkelse och rapsolja.http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Genmodifierad-mat-GMO/#hurvI så fall är Zetas billiga olja OK.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #11 skrivet: 2010.08.25 - 06:58:48 » |
|
När börjar märkningen gälla tror du ?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #12 skrivet: 2010.08.25 - 08:25:55 » |
|
Va? Den gäller väl nu?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #13 skrivet: 2010.08.27 - 13:50:14 » |
|
Jag skrev till Zeta som låter meddela att samtliga deras produkter är GMO-fria.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sorla
|
|
« Svara #14 skrivet: 2010.08.27 - 17:23:42 » |
|
Tack för det! Zeta here I come!
|
|
|
Loggat
|
Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
|
|
|
|