Förlåt, hundarna. Det är schapendoes som jag redan insett är för stor. Men jag kommer nog att åka ändå, för rasen verkar underbar och är nog den som skulle passa mig bäst mentalt. Sen är den min gamla drömhund Berger des Pyrénées som jag egentligen tror är för mycket för mig p.g.a. extrem energi och i stort sett ständigt aktiveringsbehov.
Men jag hittade till slut en riktigt liten ras som jag tror skulle kunna funka. Det är en portugisisk hund som heter podengo. Den finns i tre storlekar och alla finns i två hårlag. Det är en urhund som använts (och används tror jag) till jakt. Jag vill egentligen inte ha jakt i hunden men den här verkar relativt oproblematisk då den jagar inom synhåll från ägaren, den drar alltså inte en mil efter en hare utan stannar efter en bit. Vad jag läst är det många som inte jagar spontant också, men det är ju lite chansning där och en uppfostringsfråga. Det slumpar sig så att Berger-uppfödaren också föder upp podengo, så där blir det riktigt bingo!
Det är den lilla strävhåriga podengon jag i så fall är intresserad av. Den släthåriga är inte lika fin tycker jag. En hanhund väger bara 4-6 kilo, så det skulle definitivt lösa cykelproblemet. Mentalt verkar de toppen, förutom jakten då. De är outtröttliga och älskar olika aktiviteter. Kan tydligen springa hur långt som helst. Lyssnade på ett hundprogram på radio där en podengouppfödare var med. Han födde också upp whippet. Han brukade cykla en mil med alla hundarna. När de kom hem somnade whippetarna (heter det så) men podengosarna frågade "Vad ska vi göra nu?", som han uttryckte det. OCH de har till skillnad mot Berger som säkert är lika uthållig en tydlig avstängningsknapp. Gillar att ligga inne och kura också och är då lugna. Glada och spralliga och vänliga och sociala mot både folk och hundar ska de också vara. Frisk och långlivad är den med, inte sönderavlad än. Låter alltså fuckin' perfa om jaktlusten inte är för jävlig bara!
Podengo har alltid ungefär den har färgställningen. Det röda kan vara från rävrött det nästan ljusbeiget.
Berger kan ha massor med olika färger. Den här hunden är min favorit sedan länge dock. Tror aldrig jag sett något så gulligt förut. Hon har ett blått öga också. Och henne kommer jag att få träffa! Snacka om att möta Lassie!