Insåg du det hela tiden?
Det var nog jobbigare än jag trodde. Jag blev rädd först, så klart. Min mamma dog i följderna av bröstcancer och allt det kom ju tillbaka, läskiga behandlingar och skit. Kände att det där pallar jag inte. Men jag har alltid haft nån löjlig övertygelse om att det inte kommer att drabba mig, ingen annan i släkten har haft det heller, inte någon form av cancer faktiskt. Så sen var jag inte orolig alls. Kände ingen glädje över beskedet heller, bara jaha, det var väl det jag trodde. Men sen när jag kom hem blev jag jättetrött och sov 11 timmar trots att jag sovit bra nätterna innan. Så jag antar att jag förträngt rädslan på något vis.
Firade ivf med att beställa nya däck till cykeln, trots att de gamla inte är utslitna. Jag vill prova med tunnare däck för att se om det blir lite mer lättrampat. Hade redan bytt till en kvalitetskedja, lättvikt. Det var nödvändigt, den gamla var utsliten. Om jag inte inbillar mig gjorde det enorm skillnad, speciellt går det lättare att accelerera upp i fart.
Fast jag tror det stämmer, för jag läste om det senare. Man pratar om något som heter rotational weight. Det innebär att vikten på rörliga delar betyder mer än på orörliga. 20 g på sadeln märks inte, men 20 g på en rörlig del kan göra det. Ju längre från navet delarna sitter desto större roll spelar det. Vikten på navet spelar inte så stor roll som vikten på fälgar och däck. Just beträffande kedja stod att det att påverkade bl.a. accelerationen, så kanske är det inte bara inbillning. Hade ju ingen aning om det här, så jag var inte inställd på att det skulle bli så.
Vad jag inte kan inbilla mig är att växla går som smör nu. Upplevde inga problem innan heller, men nu är det så mjukt så man knappt varken känner eller hör, bara märker att man ändrar hastighet och motstånd. Känns som en annan cykel - jättelyxigt!
Märkligt ändå, det är en kvalitetscykel med komponenter ur Shimanos toppskikt - och så sätter de på en skitkedja. Rekommenderar den till och med så jag köpte förstås just den igen när den första var utsliten. Från generalagenten, till överpris. Den här kedjan blev billigare trots att den egentligen är dyrare. Jag råkade kolla hos tillverkaren och insåg att det var en av deras enklare kedjor jag hade, så nu gick jag upp till den näst bästa, billighetsvarianten av deras tävlingskedja kan man väl säga. Och hälften så dyr.
Ska bli spännande med däcken. Kedjorna skiljer trots allt bara några tiotals gram i vikt, men däcken kommer att vara över 800 g lättare. Det känns ju som jättemycket! Jag kommer att bli snabb som vinden!