Blir bootcamppromenad ikväll. Har laddat ner runkeeper.
Det är så att jag ser efter en liten hund och hon sover över här ibland. De kvällarna brukar vi gå en långpromenad. Nu har jag helt plötsligt börjat gå bättre, så vi har gått riktigt långt ett par gånger. Sist blev det 8.5 km (mätt på kartan i efterhand).
Eller helt plötsligt och helt plötsligt... Jag gjorde lite övningar som jag hittat på själv och det verkar som de funkade. Jag lutar ju lätt åt ena sidan och det gör att jag blir stel och får ont på den sidan som tar mest tyngd, speciellt i ryggen. Och jag blir väldigt trött. Det har känts rätt bisarrt. Jag kan cykla 7 mil utan att bli speciellt påverkad, men kan bli helt slut av att uträtta ärenden i stan.
Jag gick på stället och försökte lägga märke till hur jag gjorde på vardera sidan och sen sen lät jag höger sida härma den överdrivna rörelsen på vänster sida som liksom puttar mig över till höger. Frånvaron av densamma på höger sida gör ju att jag aldrig kommer över på vänster fot ordentligt, om ni förstår hur jag menar. Det funkade! Först blev det ju en väldigt överdriven och konstig gång, men efter en stund rättade det till sig. Om jag nu märker att jag börjar dra åt höger, kan hända när jag börjar bli trött, så tänker jag på att putta ifrån med höger fot som jag lärt mig några steg och då går det bättre igen.
Jag tror det är så det är med nervskador, att de ofta faktiskt läker men sen gäller det att göra rätt några gånger också för att bitarna ska falla på plats. Jag har märkt det med andra saker också, men inte förmått lista ut vad som är rätt och fel just med gången förrän nu. Delar av det är nog ren pålagring också, ett sätt att ta sig runt andra svårigheter (uppstod till stor del i samband med dehabiliteringen som ställde till mer än den hjälpte, innan lutade jag bakåt, vilket jag inte var medveten om, men inte i sidled).
Så nu tycker jag helt plötsligt att det är fantastiskt roligt att gå! Ser mycket mer också, eftersom mer riktig gång påverkar hållningen också och blicken blir automatiskt riktad framåt istället för lite neråt. Men i stan gillar jag forfaranande enbart att gå sent på kvällarna. Har alltid hatat att gå i stan på dagen. På kvällen är allt så fint och man slipper se det fula, grå och smutsiga.