Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.24 - 16:51:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 239 240 [241] 242 243 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2077128 gånger)
0 Medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #3600 skrivet: 2013.01.20 - 16:58:02 »

Revolutionerande och revolutionerande... jag tycker ändå att det är fantastiskt att du fungerar precis tvärtemot vad förståsigpåarna inom LCHF påstår. Dessutom ska ju proteinet omvandlas till glukos om man intar för mycket av den varan. Påstås det. Och glukos vet vi ju att det är giftigt för oss.  :whistle:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #3601 skrivet: 2013.01.20 - 17:30:10 »

Äter ju inga jättemängder, runt 100 g sådär eller lite mer. Förut åt jag kanske 50-70 g. Man kan nog säga att jag minskat fettet en 35%. Ligger på runt 60 E% nu.

Det är ju en del som kommit på att de kan äta mer alternativt gå ner fortare om de gör så här. Har väl provat lite halvhjärtat förr, men har nog inte dragit ner fettet tillräckligt så det har slutat i kalorichock. Vet ju inte om det håller, men så länge det funkar kan jag ju försöka köra så här. Får väl ha gräddkalas på söndagar eller nåt. Hur som verkar det som det är att äta mycket fett som sätter igång den där vrålhungern efter mer. Kanske är som sötsug fast fettsug. Food reward hypothesis...

Nu håller jag på att steka en anka som jag hittade i frysen med nyligen utgånget datum. Få se hur jag klarar det.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

« Svara #3602 skrivet: 2013.01.20 - 17:39:02 »

Alltså vaddå?  :confused3: Nu pratar du med en mattematisk analfabet. 60E% är det att 60% av den energi man intar under dagen består av fett? Det låter ju jätte mycket! Eller var det proteinerna som ligger på 60%. Det låter också mycket, i mina öron.  :blush: Medan däremot 100g protein per måltid, (måste det väl vara?) inte låter omöjligt alls. Du behöver förklara som till en total noobie tror jag.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #3603 skrivet: 2013.01.20 - 18:12:39 »

Det stämmer nog att protein är mer mättande; mer svårsmält.
Jag tycker också smöret slinker ner väldigt lätt och vill gärna ha mer.  :confused3:
Loggat
Ninnan
Superhuman

« Svara #3604 skrivet: 2013.01.20 - 18:16:31 »

Jag trodde Sorla kunde sin lchf..  :shake_head:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3605 skrivet: 2013.01.20 - 18:56:48 »

Alltså vaddå?  :confused3: Nu pratar du med en mattematisk analfabet. 60E% är det att 60% av den energi man intar under dagen består av fett? Det låter ju jätte mycket! Eller var det proteinerna som ligger på 60%. Det låter också mycket, i mina öron.  :blush: Medan däremot 100g protein per måltid, (måste det väl vara?) inte låter omöjligt alls. Du behöver förklara som till en total noobie tror jag.

Nej, det är inte jättemycket alls. LCHF säger väl minst 70E%, Kwasniewski är uppe runt 85 E%. Ett kokt ägg utan någonting till innehåller nästan 65 E% fett. Man kommer upp i hög procent enbart genom att utestluta/minska på kolhydraterna.

Protein ligger på drygt 20 E% nu mot 15-17 tidigare. Tänk på att det är energiprocent, inte viktsprocent! Fettet brakar iväg snabbt av bara en liten smörklick iom att det är energirikare än protein och kolhdrater.  :whink:
Loggat

Sorla

« Svara #3606 skrivet: 2013.01.20 - 19:32:11 »

Jag trodde Sorla kunde sin lchf..  :shake_head:

Ja M I N lchf ja!  :lol:  Men andras är det värre med....  :blush:

Knepigt det där med att räkna energiprocent ju. För mig som har svårt att relatera siffror och kör allt på "lagom"-känslan kanske ännu knepigare. Jag har aldrig räknat kalorier eller kolhydrater i hela mitt liv.  :nonono:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3607 skrivet: 2013.01.20 - 20:03:37 »

Så här då. Jag åt nyss middag. 2 rätt stora skivor kallskuren fläskkarré (tunna stekskivor alltså, men stora), 3 rätt små potatisar, äppelmos och sås på buljong, 1/2 dl grädde och  ett par nypor rismjöl. Det är väl inte så mycket fett? Ändå blir det såhär. Och då var det ändå inget smör med, eftersom jag inte stekte köttet utan bara värmde i såsen.

Kodstycke:
                            g       |  fett  |  prot  |    kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Potatis                    153      |   0.15 |   2.75 |  24.63
Fläskkarré stekt (slv)     127      |  21.09 |  33.53 |   0.00
Grädde                      51      |  20.40 |   1.02 |   1.53
Äpple, inhemskt             99      |   0.00 |   0.20 |   7.03
Rismjöl                      3      |   0.01 |   0.18 |   2.25

Summa
fett: 41.65g;  protein: 34.55g; (3.13)  kolhydrat: 35.44g;  alkohol: 0g  Kal: 667.33kcal
Energifördelning
fett: 56.17E%;  protein: 20.71E% (1.88);  kolhydrater:  21.24E%; alkohol: 0E%

Loggat

Sorla

« Svara #3608 skrivet: 2013.01.20 - 21:18:22 »

:clapping: Ja, den där varianten kunde jag begripa. Men vilket jobb att sitta och räkna det där hela tiden!  :sleep: Och leta fram siffror på allt. Jag är grymt impad av dig som orkar!  :worshippy:

Hmm, jag ligger nog högre än dig på fett och hälften på protein då, till middagen.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3609 skrivet: 2013.01.20 - 21:28:00 »

Ööö... jag använder en dator. :rolleyes:

Middan är mitt stora mål liksom.

Förresten tror jag det här är min favoriträtt. Helstekt, plommonspäckad fläskkarre. Stekt i gryta på spisen. Så ska man ha äppelmos och ättiksgurka till. Strukturen blir helt annorlunda på köttet när det får kallna och stå till sig och man sen värmer det i tunna skivor. Jag skulle kunna äta det nästan varje dag. :tasty:
Katrinplommonen och gurkan bokför jag inte. Nån måtta får det vara!  :lol:
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 452

Hemsida
« Svara #3610 skrivet: 2013.01.20 - 22:17:03 »

Kul att höra att hemulen hittat ett sätt.   :clapgrin:

Jag som trodde på efterrätten, haha...
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 452

Hemsida
« Svara #3611 skrivet: 2013.01.20 - 22:26:56 »

Tja, eftersom du nämnde det där med belöning så har ju Stephan Guyenet en del idéer som jag avfärdat som överdrivna. Han tycker inte att man ska tillsätta fett i måltiden utan äta det separat (om man vill äta mer fett än naturligt är i maten) för att minska belöningen. Kanske ligger något i det där fettkaffet.  :tongue_wag:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3612 skrivet: 2013.01.20 - 23:25:13 »

Det kan nog blir efterrätt också med tiden.  :whink:

Om jag hittat mitt sätt vet jag inte, det får tiden utvisa. Men det är ivf skönt att slippa den där hungern.

Men fettkaffe är ju så uppkryddat att det kan knappast räknas som non reward. Jag böjade ju läsa källan till hela rewardgrejset, Seth Roberts bok, och där var det väldigt viktigt att undvika kryddor i samband med det där extra fettintaget och vill man löpa linan helt ut ska man inte krydda maten heller. Salt och någonting mer var undantagna. Jag testade ju det där, med extra fett separat och mindre mat, men jag blev konstig av det. Förresten måste det inte vara fett, det kan vara sockervatten också. :bg:

Jag tyckte alltihop lät så flummigt och konstruerat, som ett sätt att krångla till någonting självklart - det är troligare att man äter mera om man tycker maten är jättegod! No shit? Man kanske ligger det något i det ivf.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3613 skrivet: 2013.01.22 - 17:35:31 »

Jag här kläckt en egen teori, vi kan kalla den The Hemulen Hypothesis.  :cool:

Både sött och fett är ju awardisar. Man kan väl tänka sig att man kan ha en preferens för det ena aller andra. Att många föredrar sött, det vet vi ju. Jag vet att jag alltid gillat fett och är rätt likgiltig för sött. Ponera att man initialt måste upp i en viss mängd av det beroendeframkallande ämnet ifråga för att utlösa suget. Det kanske krävs stora mängder under lite längre tid för att det riktigt ska sätta in. De flesta sugar junkies har ju svullat socker under långliga tider.

Även om jag alltid gillat fett har jag ju sällan rullat mig i det, inte förrän jag började med lowcarb. Inte ens innan fett blev betraktat som onyttigt svullade man ju smör och grädde. Jag hade mycket smör på mackorna, men jag åt inte så många sådana. Det var annat än hälsoaspekter som hindrade svull. Man slösade helt enkelt inte med sånt förr. Det var nog inbyggt i ryggmärgen på mig. När jag nån gång gjorde det, som den där hinken med apelsinris jag berättat att min kompis och jag brukade dela på helgerna en period, fick jag ju i mig enorma mängder, men det var en lyx liksom, enstaka tillfällen. När det sedan blev en daglig vana på lowcarb bröt helvetet ut i form av ständig hunger (efter ännu mera fett). Nu när jag äter mindre fett kanske jag inte kommer över den kritiska mängden som utlöser sug efter mera.

Jag vet faktiskt att om jag vid enstaka tillfällen ägnat mig åt fettorgier förr, annat än apelsinriset alltså som delvis kan skyllas på kompistryck, så har jag haft svårt att sluta då också så länge det fanns något kvar. Även om det blev pinsamt, typ att de andra middagsgästerna började se lätt förfärade ut.  :shy:

Låter detta helt flärpigt?
Loggat

Ninnan
Superhuman

« Svara #3614 skrivet: 2013.01.22 - 18:07:14 »

Det låter i varje fall hemuliskt..  :nod-yes:
Loggat
Sidor: 1 ... 239 240 [241] 242 243 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544