Kefirsvamp |
<< < (12/15) > >> |
Ekub: Hur länge låter du din stå? Det såg lagom äckligt ut när jag skulle tand om sista omgången innan idag när grädden hade lagt sig som en fet hinna på och såg allmänt äcklig ut. Blir lite ledsen att mina gryn inte förökar sig som jag vill :confused3: |
Tina: Menar du innan jag silar? 1-2 dygn, blir oftast 2. Det ser lite äckligt ut just då men sedan när man låtit den (det avrunna) stå i kylen och rört om blir den tjock och krämig. |
Ekub: Min sista hade stått lite väl länge så hällde på lite extra mjölk, läste ngn stans att man kan göra så om den stått för länge för att grynen ska föröka sig. Vågar nog inte äta den, gjorde samma förra gången och den luktade ganska jäst när jag sila av den så hällde ut den :blush: Till en början tyckte jag de växte så det knakade men nu tycker jag det går lite långsammare :sad: |
Ekub: Har låtit mina svampar stå ganska länge de sista gångerna, blir massa extra vätska. Har silat av den så kefiren blir lite tjockare annars rinner det bara om den. Försvinner massa nyttigheter då tro? Sen undrar jag över lukten, sist så luktade den ganska starkt av jäst. Går den att äta? Filtrerade en omgång genom ett kaffefilter så det blev lite som färskost, är väl inte så man gör färskost för den ska väl värmas upp lr ngt? Men gott att ha på mackan med lite flingsalt på :whistle: Har så mkt stående i kylen nu så hinner inte äta upp allt, en del burkar har nog stått i över en vecka...är det för länge? Tänkte testa mig på vattenkefir när mina svampar blivit lite större, ska dela med mig till en kollega först så ska de få växa till sig sen... |
Ekub: Ohhh hade en fråga till :blush: Någon som smakat både kombucha och vattenkefir? Påminner de om varandra? För isf behöver jag ju inte göra mig besvär med vattenkefiren alls :rolleyes: |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |