Kefirsvamp
<< < (7/15) > >>
Ekub:
Har ni kvar några korn? Nyfiken...

...Någon som testat vattenkefirgrynen?
Ekub:
Hittade detta på en sida "EGNA KEFIRGRYN
Jag talade för ett par veckor sedan med en mejerist och han sa att jag skulle köpa kefirfil i affären och ha den 3-4 veckor efter bäst föredatum i kylen, sen silar man och då har det bildats kefirgryn som man kan odla på. Jag har en på laddning i kylen men har inte hunnit testa om det fungerar, om det gör det ska jag lägga dem i getmjöl som ska vara extra gynnsamt." Vad tror ni? Enklare och "säkrare" att köpa färdiga gryn lr?
Corny:
Enklare, ja. Säkrare, nej. Hade en gammal gräddfil stående i kylen, och det som hade hänt med den, var att den hade delat sig. Alltså skulle man kunnat spara det som var kvar, och låtit vätskan rinna av. Det luktade inte dåligt eller nåt, så jag hade nog kunnat använda det till samma sak som du tänker på, Ekub. Men då visste jag inte om det, så jag slängde det som jag hade kvar. Tyvärr, tycker jag nu! :nod-yes:
hemul:
Låter lite vanskligt, ja. Men kanske är kefir speciellt?
Ekub:
Men fungerar det med kefir borde det ju fungera med gräddfil, lr görs den på annat sätt kanske? Jag tänker mig att det kanske växer till dåliga bakterier i kefiren medan den står och grynar till sig som sedan följer med grynen som gör en sjuk. Läste ngnstans att man kunde "omvända" kefirgryn till vattenkefirgryn men att det var svårt. Frågan är om "omvända" kefirgryn är detsamma som vattenkefirgryn eller om de bara fungerar som dem?
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida