Till rotfrukternas försvar
Monkan:
Får väl vara kärringen mot strömmen här :whink: eftersom rotfrukter i allmänhet inte är något jag saknar direkt. Jag kan längta efter potatis i vissa speciella sammanhang (rösti och färskpotatis till midsommar) men eftersom det är så sällan det sker så tillåter jag mig något litet avsteg där.
Barnen är potatisälskare av stora mått och vi har ofta kokt potatis till maten, men jag frestas som sagt väldigt sällan att äta det.
Morot, kålrot, palsternacka njä...jag gillar det inte så mycket alls faktiskt. :shake_head:
Jordärtskocka är gott, men innehåller ganska mycket kolhydrater så det blir det kanske någon gång per år eller så.
Monkan:
Citat från: Corny skrivet 2010.05.04 - 22:43:23
Nu ska corny göra ett dumt inlägg igen, hemul! :bg:
Om inte jag minns fel, så skrev du något om att du både gick ner i vikt och mådde bra på GI-kost. Äter man GI, äter man överlag rätt så mycket fibrer, och det kanske du behöver för att magen ska funka ordentligt. Fibrer gör ju liksom att magen jobbar långsammare i många fall.
Varför inte testa med lite olika mjölksyrade produkter? Det brukar vara kanon!
Mmm surkål gillar jag! :worshippy:
Corny:
Håller med, Monkan. Surkål är underbart! Har också hittat mjölksyrade bönor och gurkor, och det är också fantastiskt gott! Finns att köpa på hälsokosten vid Vasaplatsen, om man nu inte är så duktig så man gör eget... Märket heter Tistelvind. Morötterna kan man glatt hoppa över, för de är INTE goda!
Monkan:
Citat från: Corny skrivet 2010.08.10 - 21:08:25
Håller med, Monkan. Surkål är underbart! Har också hittat mjölksyrade bönor och gurkor, och det är också fantastiskt gott! Finns att köpa på hälsokosten vid Vasaplatsen, om man nu inte är så duktig så man gör eget... Märket heter Tistelvind. Morötterna kan man glatt hoppa över, för de är INTE goda!
Tack så hemskt mycket för tipset! Jag har köpt Tistelvinds surkål några gånger (finns på Coop Forum där jag handlar ibland). Jag har sett morötterna men låtit bli dem och provat kimchin som var ganska god, men inte lika bra som surkål. Men gurkor och bönar visste jag inte fanns. Får snika förbi Vasaplatsen någon gång senare i höst. Just nu är trädgårdslandet fullt av spetskål så det blir mycket cole slaw och spetskål + olivolja + citron-sallad. Att mjölksyra själv är jag nog tyvärr för lat för. Det verkar ganska krånglingt.
hemul:
Citat från: Monkan skrivet 2010.08.10 - 20:41:20
Jordärtskocka är gott, men innehåller ganska mycket kolhydrater så det blir det kanske någon gång per år eller så.
Annars kan man ju helt enkelt äta lite mindre. :tongue:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida