Till rotfrukternas försvar
hemul:
Hajar? :huuh:
TPC:
Den stora skillnaden är väl att rotfrukter väger mer än ovanjordsgrönsaker. Tänk dig hur mycket en morot väger och jämför med ett par salladsblad eller ett par skivor paprika. Så man riskerar att få i sig mer kolhydrater den vägen på grund av det.
Jag har rotselleri i när jag kokar soppa, annars hade det inte smakat som det ska. Men i övrigt så blir det inte särskilt många rotfrukter för min del.
hemul:
Ja, men bara om man inte förstår detta förhållande. Jag tror de flesta människor är kapabla att hantera begreppet vikt. Speciellt kostregistrerande exemplar som innehar våg. :whink:
TPC:
Jovisst, men en genomsnittslig portion rotgrönsaker är ändå bra mycket mer kolhydrater än en genomsnittslig portion ovanjordsgrönsaker. Man kan luras om man bara kollar på innehållet per 100g och sedan tar en "normal" portion. Det är ju inte alla som väger sin mat.
Nu blev jag sugen på soppa, ska se om dom har sänkt priset på högrev (var uppe i 90 kronor kilot för några veckor sen :max-shock:) så kanske det kan bli ett par portioner köttsoppa med rotselleri nästa vecka. :nod-yes:
hemul:
Man får ju äta en MINDRE portion i de fall rotfruketerna innehåller mycket. Det är väl ändå inte så svårt att räkna ut att man bör anse att folk i gemen inte klarar det och skydda dem från överätning genom att förbjuda rotfrukter?
Samma gäller ju frukt kontra bär. Banan kan man t.ex. frysa i skivor och plocka fram så mycket man vill ha och tål. Jag lovar att bara ett par skivor räcker för att ge god smak åt en liten bakelse. :whink:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida