Det blir Botox!
Jag var och hämtade ut på apoteket innan jag åkte hem. En återbudstid gjorde att jag får komma redan på tisdag eftermiddag. Nästa vecka! Jag vet inte om det ska vara en sån här
eller en sån här
Lite av båda får det bli.
Det kommer bli ca 20 stick. I pannan, vid näsroten och ögonbrynen och högre upp. Tinningarna, nacken och ev, högre upp på baksidan av huvudet. Nålen är tunn, så det brukar visst inte vara direkt smärtsamt. Men med tanke på hur smärtsamt jag tycker att det är med akupunktur, så vete katten!
Man ger inte botox till folk med "vanlig" migrän. För att kvala in så ska man ha huvudvärksdagar mellan 15 och 20 dagar i månaden. Jag kvalar in.
Det positiva är att av alla patienter med liknande svårbehandlad migrän blir 60% markant bättre. Åh, jag hoppas jag är en av dem! Jag borde vara det eftersom jag har en sort som triggar igång väldigt lätt på spänningar.
Det ämne som han sprutar in är visserligen ett gift. Men så väl avvägt i styrkan att det inte är farligt. Det som kan hända är att jag kan få lite hängande ögonlock om jag har otur. Det är inget man kan veta säkert innan. Och beror på att man är så porös, eller hur han nu uttryckte det, så att medicinen kan rinna iväg neråt i musklerna och vävnaderna. En annan sak som kan hända är att man kan få ett blåmärke, om han råkar punktera ett blodkärl. Då blir det blåtira. Men risken att något av de sakerna ska hända är väldigt liten, och inte farliga.