Du kan ju berätta om mig. Jag låg på gränsen i många år, som han. Säkert minst 10 år. Och jag mådde därefter. Skit. Jag var pigg bara en stund efter maten. Sen satt jag bara och glodde med svetten rinnande. Kroppen funkade inte, skallen funkade inte. Så blir man när insulinet är ständigt högt. Men faktum är att jag tror att jag inte har anlag för diabetes, för då borde jag ha fått det för länge sedan. Nu inser jag ju att jag säkert hade varit hjälpt av medicin även om jag låg under den godtyckliga gränsen, men det fattade jag ju inte då och det var ingen som föreslog det. Jag har jättebra blodsocker nu och har aldrig dippar, mitt enorma kolhydratintag till trots.
Som exempel på vad man kan äta på 50 g kolhydrater listar jag vad jag åt i går. Jag tog med bara sånt som innehåller kolhydrater. Jag åt ju kött och ägg också, så klart.
g | fett | prot | kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Potatis, färsk kokt 110 | 0.11 | 1.76 | 17.93
Morot 40 | 0.08 | 0.24 | 2.24
Lök 40 | 0.08 | 0.52 | 1.92
Grädde 130 | 52.00 | 2.60 | 3.90
Mjölk (röd) 285 | 8.55 | 9.41 | 14.25
Cacao, Änglam. 10 | 3.20 | 2.10 | 1.20
Banan 55 | 0.22 | 0.60 | 10.06
Summa
fett: 64.24g; protein: 12.01 g; (5.22) kolhydrat: 51.50 g; alkohol: 0 g Kal: 853.08 kcal
51.50 g kolhydrater. Det var 3 rätt stora färskpotatisar, en liten morot och en liten lök. Och det var ingen spartansk dag direkt.
- Till brunch åt jag räksallad med ägg, räkor och majjo. Inga kolisar där. Nåja, kanske 0.05 från den lilla majjoklicken. Jag kör för det mesta kolhydratfritt till frukost, möjligtvis lite tomat eller så ibland.
- Till middag åt jag en gryta på oxbringa med potatisen, morot och lök och en skvätt grädde i.
- Till kvällsmat blev det ett stort glas chokladmjölk med 100 g grädde i och en liten ekobanan att doppa i.
Du kan ju visa honom den ingredienslistan få se om han inte tycker det skulle gå att leva så.
Faktum är att om man bara utesluter spannmål (och förstås läsk och godis om man åt det förut), så kan man äta nästan normalt. Vill man ha mackor funkar ju surrebröden bra, tycker jag. Räddat både kräftor och krabbätning för mig, det. För att inte tala om leverpastejsmackor.
Det är mycket lättare när man kan äta någotsånär normalt, det kan man inte komma ifrån. Det enda är att man kanske inte kan äta både ordentligt med potatis och frukt, men det kan man ju dela upp hur som helst. Jag var ingen stor fruktätare förut heller, utom en period när jag försökte äta mycket frukt för att det skulle ju vara så nyttigt och bra. Då vande jag mig och saknade det om jag inte fick det. Så själv grundar jag allt på potatis och mjölk, då det är det jag i princip alltid äter. Då vet jag precis hur mycket jag kan ta. Om jag sen periodvis känner för frukt, som jag gör nu, då kvittar jag frukten mot lite potatis och/eller mjölk. Eller jag kanske byter mjölken mot fil. Det är rätt enkelt på den här nivån.
Men tala om att jag bantar också, annars kanske han tycker det ser ut som lite mat.