Jag och pojkvännen har köpt en killing från
detta ställe. Det gick fint att kylbilen som levererade slaktkropparna runt till affärer svängde förbi stadsdelen där jag bor, sen var det bara att lasta på cykeln och leda cykeln hem. Skitpraktiskt.
Vi köpte bara en killing, grovstyckad, för att testa. Vi ska absolut göra det igen, men då blir det minst 2 killingar och vi ska helgardera oss genom att köpa en bra kniv. I korta drag, man får fyra ben och bål. Det är slimmat muskelkött så det gäller att ha skitvass kniv och en yxa. Gärna en filékniv så man kan skära utmed benet för att få loss allt. Benen styckades och kokades till den mest fantastiska buljong som har kommit i min mun. Vi delade upp benen i två Ica kassar, jag har kokat ur benen ur ena kassen och den buljongen använder vi än, det finns jättemycket kvar. Ett bra tips är att använda istärningspåsar, bara hälla över när buljongen har svalnat lite.
Det blir inte mycket kött dock, jag tror vi fick ut 5-6kg, vi fick dock inte med huvud eller inälvor. Jag ska kolla om det jag kan få med dessa också vid nästa beställning. Blir gudomligt med ugnsbakat huvud, hjärnan är favoriten, det var lääääääänge sen jag åt det. Blir mums att kunna äta det igen.
Den killingen kostade ca en tusenlapp, men köttet är obeskrivligt gott. Killingarna diar bara sina mammor och äter gräs och lite vad de får tag på, getter är inte kräsna precis. Inget jäkla sojaskit dock.
Pojkvännen och jag har finputsat köttet och portionerat upp det i små påsar. En påse är en portion kött. Dock så drygar jag ut det genom att slänga det lite överallt, idag gjorde jag wok med grönsaker och en kycklingfilé, passade på att slänga i en påse killingkött samt några buljongisbitar. Blev fenomenalt gott.
Jag kan i alla fall varmt rekommendera detta ställe, om de levererar någonstans i närheten av er, BESTÄLL!!! Ni kommer inte ångra er.