steka strömming och frysa in

<< < (2/4) > >>

hemul:
Vet du vad? Vill du frysa skulle du ju kunna göra strömmingslådor. Det är ju gott! Flundrorna blir som sagt jättebra frysta, men jag tror inte riktigt på det där att frysa fisk som bara är stekt rakt upp och ner.

idalinda:
Citat från: Corny skrivet 2010.01.21 - 14:34:38

Panera fisken bör du nog göra. Den fastnar lätt i pannan annars!

Vet du vad , dom fastnade inte  :yay:, gjutgärnspanna och en tunn metalspade fungerade finfint :nod-yes:

men persilja hittade jag inte alls, jag vet att det finns någonstans i frysarna, men två gånger har jag behövt det under senaste veckan och har ingen susning. Måste till persiljaspaning snart !

Men vad gott det blev, även jag åt upp skinnet utan att hicka, och inga ben, dom smälter väl.
till fisken hade vi egen broccoli stekt i smör och vitlök.
Jag konstaterade efter maten att detta var verkligen gott och smakena passade in och det fanns perfekt med salt och allt.
NÖJDEns  :strut:

men det går väl att frysa in, tina upp och steka sen ?

Det var alltså inte bra med östersjö-strömming ?
Finns det något liknande som är ok, nu när vi har fått känna smaken ?

hemul:
Citat

men det går väl att frysa in, tina upp och steka sen ?

Går gör det säkert, men jag tror inte det blir speciellt fräscht. Frys rå strömming istället.

Citat

Det var alltså inte bra med östersjö-strömming ?

All Östersjöfisk är ju full med gifter. EU har klassat ut den som människoföda, men länderna runt Östersjön har dispens. Kolla råden till gravida om Östersjöfisk och speciellt fet sådan som strömming.  :eek:

Citat

Finns det något liknande som är ok, nu när vi har fått känna smaken ?

Men hör du illa? SILL!  :club: :lol:

Här hittade jag de 3 vanligaste strömmingslådorna på samma sida. På engelska löjligt nog, men det är Carl Jans recept så de är nog bra. Kräftströmming borde du väl tåla? Tomat, kaviar, dill?
http://www.sweden.se/eng/Home/Lifestyle/Food-drink/Swedish-culinary-classics/Strommingslador/

hemul:
Här har du.
http://www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Kostrad-for-gravida/#fisk

idalinda:
hmm, då fortsätter vi med vår makrill och
tillägger stekt SILL när jag hittar sådant

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida