steka strömming och frysa in
idalinda:
Nu måste jag erkänna att jag aldrig i mitt 41-åriga liv har stekt strömming :blush:
Och jag skulle vilja göra det utan panering
Det ska göras om 2-3 timmar
för jag har redan ett halv kilo av råvaran i kylen.
Strategin var att häva på pannan massa smör och sedan bara steka, men
nu funderar jag ändå.
Ska man steka på både sidor,vända efter några minuter ?
Är det bättre att steka på skinnsidan eller köttsidan ?
Ungarnas första fråga bli : kan man äta skinnet, det kan man väl ?
krydda: salt, vitpeppar, svartpeppar är min tanke, något mer ?
Någon grönsak eller sås som är extra gott till strömming ?
Om vi blir förtjusta på rätten och tänker laga den något mer,
då är min tanke att storhandla ett par tre kg strömming och
frysa in. Blir resultatet likadant med färsk som upptinad strömming ?
hemul:
Du ska nog steka dem på båda sidor. Ja, skinnet går att äta. Ja, djupfryst går bra (om du menar steka strömming som varit fryst rå alltså).
Vet inte hur det blir att frysa fisk som är stekt sådär bara, men jag brukar frysa strömmingflundror*) och de blir jättefina att steka på lite lätt bara.
*) Det är alltså "dubbelmackor" med smör och persilja emellan, panerade och stekta på båda sidor. :lol:
idalinda:
Citat från: hemul skrivet 2010.01.21 - 13:53:27
Ja, djupfryst går bra (om du menar steka strömming som varit fryst rå alltså).
jo, så menade jag ... då får vi se vad herrkapet här säger om maten.
Smör och persilja , yes det tar vi fram !
Om det blir en succé då fryser jag in , för jag tyckte dom rackarna var billig fisk 57 kg/ kg !
Måste bara läsa mer om vilken fisk man fick använda nu igen, var östersjö-strömming ok ?
Corny:
Panera fisken bör du nog göra. Den fastnar lätt i pannan annars!
hemul:
Vet du inte vad strömmingsflundror är? Fast de ska paneras och det ville du ju inte. Jag tror det blir konstigt utan.
Så här gör man ivf.
Lägg ut en rad urbenade srtrömmingar med skinnsidan neråt. Försök hitta lika stora makar till dem senare. Jag brukar lägga två rader från början så jag kan para ihop stora och små lättare, men jag är lite petig. Sen lägger du en redig klick mjukt smör på strömmingarna som ska vara undersida och kletar ut det lite längs strömmingen. Det blir "klister" sen. Redig tuss finhackad persilja på smöret. Det är gott med mycket persilja emellan! På med andra strömmingen med köttsidan mot den första. Tryck till med handflatan så flundran kletar ihop. Vänd i uppvispad ägg och sedan i ströbröd. Bums ner i stekpannan där det ska puttra mycket smör hela tiden. Krydda bara med salt, rätt rejält tycker jag. När du har vänt på flundrorna skadar det inte att ösa över smöret några gånger så flundrorna kan suga åt sig riktigt. Du kanske kan göra till de i familjen som pallar lite ströbröd?
Strömmingtips för dagen är att köpa Garants djupfrysta sillfiléer istället för giftig strömming. De är små som strömmingar och smakar likadant. ~50:-/kg, KRAV-märkt och klart! :thumbsup:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida