Prova med sådan där ögonträning.
http://svtplay.se/...Jag har försökt. Märkte ingen effekt på skärpan men jag höll inte ut så länge och ska börja igen. Däremot tror jag att det kan vara detta som gjort att jag kan läsa böcker utan besvär igen (övningarna där man tittar från sida till sida, upp och ner o.s.v.). Mina ögonrörelser var ju kraftigt urballade. Efterhand har det förbättrats, men läsa har varit svårt. Det kan kanske vara så att skadan reparerats men att det krävs att man gör rätt åtminstone ibland för att det ska börja fungera. Jag tror att det är så neurologisk rehabilitering funkar.
Den som kom på det här hette Bates och jag har hans bok. Har inte orkat läsa hela, men han säger att man måste vara beredd att avstå från glasögon för att träningen ska bli effektiv. Det har ju inte jag kunnat göra. Det kanske är därför fokuseringsträningen inte funkat.
Jag är väldigt ledsen över detta. Min sjukgymnast pratade nämligen om den här metoden (eller jag förstår nu att det var den). Hon kände till att en optiker här i stan sysslat med den men mindes inte vem. Jag ringde runt till massor med optiker utan att få napp. Det här var ju före internet, så det var inte lätt att ta reda på saker själv då. Nu har jag ju använt glasögon i flera år, större delen av dagen, för dator, TV och läsning. Kanske hade jag sluppit om jag tränat i tid. Vem vet?
P.S. Det är ögonrörelse- och fokuseringsträningen i filmen som är Bates. Massagen är nåt annat. Men rätt skönt.