Grattis för fyra veckor och blogg-start!
Jag upptäckte också det där att jag lättare förlåter mig själv, gör planerade snedsteg och kommer tillbaks på banan enligt planen.
Förut var det bantning enligt någon system några dagar , kanske en vecka och sedan hände det något och sedan var det skört.
Nutrilettkuren var väl den som jag kunde hålla längst efter barn nr.2 .
Att jaga bort tillsatser, är en utmaning som måste få ta tid, jag hade inte i allafall ens kunskap att ersätta det industriella på en gång.
Det första som jag ville bort var nog glutamat, så jag ändrade till rena kryddor ( bort med allkrydda, grillkrydda, aromat mm.) och så småningom också
väljer mer och mer kravmärkta kryddor.
Nästa steg var att börja göra egen buljong, det var förvånansvärd enkelt. Jag har en 10-liters kastrull , så jag kokar lätt 5-6 liter buljong åt gången.
Själva arbetet kring det tar kanske bara 15 minuter, men sedan kokar det hela länge.
om man sedan häller det i 2 -4 dl fryslådor, blir det rätt många lådor av 5 liter.
Jag kokar inte buljong ens varje månad, det svåraste är att få tag i färska fiskben och huvud för fiskbuljong, men tjatar man tillräckligt ofta kring fisk-vagnen så får man till slut det man vill
Lammbuljongen har varit den som har lättast reducerad hos mig.
Tja , jag vet inte om det är något mer jag behöver göra , förutom att jag måste laga mat för 5 varje dag
.
Jag gör nötbröd åt barnen ( 4 limpor/ vecka) och frö-knäcke för oss vuxna en gång i veckan med, oftast på samma gång.
Det intressanta med brödet är nu att ingen kan häva i sig en hel limpa som mellanmål, för ungarna blir så mätta efter 2 skivor med pålägg att dom oooorkar inte mer.
De "klagar" också att man inte kan äta två portioner hemma för man blir för mätt
Lita på också att munnen börjar säga ifrån sig så småningom:
Under mina 3 år med denna kost har jag märkt hur smaklökar börjar tänka om.
paprikan blir söt, köpepizzan smakade urk
, man blev inte mätt av den färdigt grillade kycklingen,
mat hos någon annan var "torrt" ( var finns fettet
, salladen var torr, köttet var torrt, inget vidare), lösgodis gav en konstig eftersmak,
man börjar smaka av hur en god choklad smakar jämfört med "vanlig".
Det senaste upptäckten var under helgen då jag testade lite olika bakelser, vi åt maten först och sedan smakade vi några olika muffins / kakor / kex ( alla lowcarb).
På kvällen märkte jag att inte var sugen efter kakorna utan fröknäcke med ost och paprika i stället.
Oj, nu har jag babblat här alldeles för länge, måste gå till min egen babbelruta för att fortsätta