Jag kommer mest att ha på nära håll. Åldersförändringar. Jag har klarat mig med såna där billiga man köper på macken förut. Men nu har det blivit mycket sämre på kort tid och har har väldigt svårt att se på skärmen.
Jag var först till Spec Savers för syntest. Där kunde jag ha fått 2 gösögen till priset av 1 för 775:- och uppåt, INKLUSIVE glas. men alla deras var så fula, så jag gick till en bättre optiker.
De var dyrare men hade ett erbjudande just nu på 3 för 1. De 2 första fick kosta vad som helst och det tredje bågarna max 1100. De tyckte inte direkt jag behövde glasögon på långt håll, men trodde att jag skulle se aningen bättre, särkilt som jag är astigmatisk också. Så jag tog fjärrglas också, för jag ville ju utnyttja hela erbjudandet så klart. Kommer nog att ha glädje av dem när jag tittar på TV och så kan det ju vara kul att prova ute, men jag tror inte jag kommer att ha dem jämt.
Jag tyckte det var värt att satsa på bra bågar eftersom jag fick 3, så jag bara kan byta glas nästa gång. De dyrastee bågarna kostade lite över 2000:- och så kostade glasen runt 2000:- och jag betala extra för antireflex, tror jag, och 200:-extra för ingen av de 5 (!) bågar jag hittade som kostade 1100:- var snygga, men jag hittade snygga för 1300:-.
4.800 blev det. Stort hål i plånboken för mig, men sjysst ändå för 3!
Nu får jag vänta 4 veckor på att få dem. Jag trodde en vecka eller så! JAg har börjat få ont i huvudet, jag som aldrig har huvudvärk, men jag kan ju inte hålla mig ifrån datorn.
Just ja, de tyckte värdena på mitt recept såg konstiga ut och bad att få kolla om, gratis. De ändrade på en hel del värden och jag litade mer på den här optikern, för hon tog hänsyn till en del andra problem jag har. Har t.ex. svårt att hålla skärpan om jag tittar på samma ställe hela tiden. När jag nämde det bad hon mig blunda mellan bilderna. Den första körde bara på. Därför tror jag mina svar var mer rättvisande nu. Överlag fick jag känslan att de var mer angelägna om att det skulle bli bra. Fick jättemycket hjäp att väja bågar också. På specsavers var det bara "du kan ju titta på dem som hänger där borta".
Jag valde ett par supernördiga bågar för datorn. De var dyrast, titanbågar, men så bekväma! Skulle aldrig visa mig ute i dem annars, men sitter man vid en dator, även om det är i parken, tycker jag det är OK med konstiga/extrema bågar. De skulle nog vara snygga på en yngre, poppig modekille, men det är inga tantbrillor och absolut inte min stil.