Farghkardans viktresa - Kom gärna med tips och råd!
farghkardan:
Det låter vettigt, förstår vad du menar med att jag äter lite mat, men jag trodde det berodde på att jag är förkyld, men sen tänkte jag att det kanske även kan bero på att maten mättar mer nu.
Om jag äter mer kött och fett, kan det inte bara göra det svårare att gå ner i vikt för att kroppen sparar på sig det också? Vilket fett är det kroppen förbränner egentligen, den man äter eller den som finns på kroppen? Eller är det någon balans, typ 20 procent av fett som är lagrat och 80 procent av det som kommer in varje dag? Vad händer med allt extra fett man äter i såna här dieter? Hehe va många frågor hoppas du orkar svara :)
Jag äter mest grönsakerna för att dom ger lite mer variation i smaken, tycker du jag ska dra ner på dom för att jag fyller magen med dom istället för viktig kött eller av någon annan anledning? Jag hängde inte med där :)
När du säger smör, menar du detta?
Tack för tipsen om tabletterna för mjölken! Men hur är det med ost då, är dom också så bearbetade eller menade du specifikt Låglaktosmjölken? Då menar jag hårdost mjukost mögelost .. alla typer av ost.
Vad rekommenderar du om man ska köpa ost och vill smör på osten, läste på forumet om Bregott, är det bra smör?
Vad händer när insulinproduktionen störs pga av Aspartamet i Cola Zero? Börjar man lagra fett då?
farghkardan:
Citat från: idalinda skrivet 2009.04.08 - 15:19:06
Men jag måste säga att jag är imponerad av din rivstart, beräkningar, bilder och massa frågor :flowers:!
Med den här kosten lär man sig " lyssna på sin kropp" så flummigt som det låter , men sant.
Lova mig att du ger tid för det här , speciellt när du tänker "vända om " så radikalt på en gång.
Tack för blommorna :) , jag kanske har fallit lättare in i denna kost för att den tidigare var VLCD och fasta man nästan. Så övergången har varit ganska enkel och snarare bara trevlig. Men vem vet, det kanske blir svårare längre fram när jag får sug efter kolhydrater.
En mjukare övergång är bättre, som alla andra säger och det behöver inte betyda mindre viktnergång för det.
För mig är boven just nu korv, älskar finsk salami ( tyska och finska korvar innehåller väldigt lite kolhydrater oftast bara 1 %), men
nitriter eller något annat i dom gör att kroppen samlar vätska och fingrarna svullnar dagen efter.
Någon gång har jag smaskat för mycket ost och vispgrädde med bär och då har det blivit stopp också.
Jag är också extremt förtjust i korvar av olika slag, men jag läste på Annika Dahlqvist kostråd att man ska hålla sig borta från dom. Varför vet jag inte däremot, du får gärna förklara lite närmre om varför. Vad är dessa nitriter och varför är dom dåliga? Händer det med alla att fingrarna svullnar?
Hur blev det stopp när du åt mycket visprgrädde och bär? Stopp i magen? :blink:
Vissa perioder kan man tillåta sig vila från viktnergången och äta nyttiga saker utan att vikten går upp eller ner.
Men jag förstår att du nu i början vill se resultat , självklart...
Va förlåtande också... någon gång händer det att man av artighetskäl eller något måste ta ett avsteg från kosten.
Gör det då med måtta, återkom direkt till den vanliga ordningen och undvik vågen ett par dagar... :lick:
Precis, just nu vill jag gärna se resultat för att vara säker på att den här kosten fungerar för mig och så jag kan motivera mig själv för att kämpa vidare. Men samtidigt kommer jag säkert unna mig lite då och då .. men helst senare när jag vet att kosten fungerar och jag har koll. Jordgubbar är sjukt goda men har 8,4 i kolhydrater, så dom får man inte riktigt unna sig så ofta i sommar.
Tack för dina råd, det låter som du har massa erfarenhet att dela med dig! Tackar!
farghkardan:
Citat från: Bookia skrivet 2009.04.08 - 14:55:02
Likaså aspartamsötade drycker såsom Cola Zero bör undvikas, nedbrytningen av aspartam producerar bla metanol, och förutom att nedbrytningen sätter press på levern (alldeles onödigt) så lurar sötningsmedlet kroppen och stör insulinproduktionen. Inte alls bra i längden.
Häll upp vatten i en behållare, släng i några citronskivor eller gurkskivor. Håll i kylen så har du alltid kallt att dricka. Det är oslagbar måltidsdryck.
Jag sökte lite på aspartam och fick fram en text hos Livsmedelsverket.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV
Där står det att
Citat
Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.
och
Citat
Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller sötad lågkaloriläsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att större mängder kan drickas utan att ADI-värdet överskrids.
Är dom här grejerna saker som är förlegade och inte stämmer längre eller? Hur kommer det sig att livsmedelsverket godkänner det om det är dåligt?
Jag menar absolut inte att posta det här för att hugga benen av dina råd utan jag vill gärna ha så många källor som möjligt för det jag går så jag kan skapa mig en bra bild av allt. Källkritik mot allt och alla, ta det inte personligt :) - Jag uppskattar den tid du lägger ner för att svara på mina frågor.
Bookia:
Jag misstänker snarare att din kropp har vant sig vid lite kalorier, dvs lite mat pga VLCD. Därför känns det ovant att äta mer, trots att din kropp förmodligen behöver det. Om du äter mer fett och protein, dvs tillför kroppen den näring och de byggstenar den behöver, så kommer du troligtvis märka en viktuppgång. Men efter ett tag, när kroppen har vant sig vid regelbunden och tillräckligt näringstillförsel kommer vikten reglera sig själv.
Kroppens celler och vävnader reparerar sig själva hela tiden, och de byggstenar som behövs för alla reparationerna tas från maten. Proteinet ger välbehövliga aminosyror för att bygga nödvändiga proteiner, och fett ger nödvändig energi för att alla byggen ska kunna pågå samtidigt som fett är livsnödvändigt för alla celler då varje (cell)membran i kroppen består av dubbelt lager fettcellmolekyler.
Som svar på din fråga om fettintag, om du äter tillräckligt med fett, och befinner dig i ketos, kommer kroppen i huvudsak att använda det lagrade fettet som energi. Detta eftersom det inte finns något behov att spara stora lager fett eftersom ny och bra fett kommer in regelbundet och i tillräckligt mängd med maten. Samtidigt byter kroppen ut allt fett med varierande mellanrum, ett ständigt pågående renoveringsarbete för att hålla allting så fräscht som möjligt. Så fett du äter kommer inkorporeras i kroppens cellmembran, och gammalt fett spjäklas för att användas som energi. Äter du då dåligt fett, tex omättat och fleromättat fett kommer dessa instabila fetter inkorporeras, vilket tvingar kroppen att producera mer kolesterol som läggs mellan fettcellslagren i cellmembranerna för att stabilisera upp dem. Omättade fetter är samtidigt kemiskt instabila och härsknar lättare, vilket gör att deras livslängd är mycket kortare än hos stabila mättade fetter. Därav det ökade behovet av antioxidanter hos folk som äter tallriksmodellkost som propagerar omättade fetter. LCHFare behöver inga antioxidanter, inte fler än de man får i sig med kött.
Hos en frisk kropp, om man äter mer fett än man behöver, kommer detta att brännas upp eller åka ut den naturliga vägen. Kroppen har ingen anledning att spara på fettet om man nu får i sig tillräckligt varje dag. Den ökade förbränningen brukar märkas på att man blir varmare och fryser mindre när man byter till LCHF.
Sen får man tänka på att väldigt få av oss är helt friska. En hel livstid med fel kost samt diverse brister på vitaminer och mineraler, tex jod, skadar också kroppen så mycket att det kan ta lång tid innan kroppen har reparerat alla skadorna mha rätt kost, med eller utan tillskott.
Grönsaker är jättehärliga som smakbrytare, jag är hur svag som helst på philadelphiastuvad spenat. :dribble: För att inte nämna min kålrotsgratäng, eller för den delen ångkokt broccoli med smält smör över. Ok, nu dreglar jag lite väl mycket, men det jag vill säga är att grönsaker är underbara, men det ville påpeka är att de nuförtiden inte innehåller så mycket näring. Ekologiska grönsaker är näst bäst men för en utsvulten kropp är kött och mättat fett bäst. Lever är också jättebra att äta, då det innehåller alla vitaminer och mineraler man kan behöva. Prova gärna receptet på leverpastej som finns bland recepten här på sidan. Du kommer aldrig mer vilja äta köpepastej när du har testat det receptet.
Smöret på bilden är rätt smör, med smör menar vi fettet från komjölk. Inte diverse margariner, i fast eller flytande format. Det ska vara animaliskt. Arlas smör är det vanligaste förekommande, men smakmässigt föredrar jag personligen Lindahls smör som finns i 250gr förpackningar endast. Arla högpastöriserar grädden som ska användas till smör två gånger, men Lindahls lågpastöriserar sin en gång. Det märks verkligen på smaken. Lindahls smör är mycket rundare och smakrikare än Arlas, men det är bara vad jag personligen tycker. :whink:
Hårdlagrad ost innehåller knappt laktos, ju mjukare och färskare ost, desto mer laktos. Jag älskar Västerbottensost, brukar riva det i maten som krydda, det är en långlagrad smakrik ost som ger fantastisk kryddning till maten.
Bregott är en lite bearbetad smörprodukt, där man blandat in rapsolja för att det inte ska stelna i kylskåpet. Egentligen helt onödigt, skaffa bara en snygg bytta, fyll med vanligt smör och ha det ståendes i skafferiet. Smör står sig jättebra i svalen, och man behöver inte oroa sig för att det ska bli dåligt. Det hinner aldrig bli dåligt då det går åt som....ja, smör. :tongue:
Det är mycket spekulationer kring aspartamets egentliga effekter i kroppen, studier (beställda av företag som producerar aspartam) har visat att det inte sker någon insulinutsöndring i kroppen men när aspartam bryts ner bildas bla metanol, dvs träsprit. Träsprit är väldigt giftigt för kroppen och det går åt mycket energi på att bryta ner metanolen i levern, och frågan är hur lockad man känner sig att hälla i sig gift. Ett jättebra tips om man har problem med tex myror, är att hälla Fun Light på myrstacken och/eller deras stigar. De dör fort av aspartamet. Nu har vi ju vi människor lite mer komplext metaboliskt system än myror men personligen känner jag mig inte alls tilltalad av tanken att hälla i mig aspartam. Det finns bättre sötningsmedel, stevia och sukrin är de som är mest vanliga i LCHF kretsar.
Det finns dock misstankar att asparatam i själva verket är ett gift som belastar kroppen och skadar den mycket mer än vi egentligen kan ana. Så bästa rådet är...undvik.
hemul:
Men är det så lite mat? Lite lite fett kanske. farghkardan är ju nte så lång och äter en del kolisar, så så himla mycket protein behövs väl inte. Väg prylarna en dag så du ser ungefär vad du får i dig.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida