Hypotyroidos, jod och övervikt
<< < (5/41) > >>
Corny:
Blodprov var det då. Kommer att vara blodprov på just den saken igen, men då är det i samband med en massa annat, så det känns lite mer seriöst. Får väl se vad det visar!

Hursom, känner mig trött. Nästan alltid känner jag mig trött. Jag har tvärsvårt att gå ner i vikt. Det kan ju iofs bero på bristande engemang, eller för lite träning, eller för mycket kolhydrater, eller för mycket fett. Jag vet inte, men hur jag än bär mig åt, så är det närapå stilla numera.
En annan sak, var att sambon tyckte att jag använde mycket salt i maten. Inte så att det smakar så mycket salt, men saltet är ju jod-berikat. Så kanske behöver jag det?
Hursom, ska in på rejäl undersökning om ett litet tag, och efter det behöver jag nog inte bekymra mig mer. Rena hälsoundersökningen, faktiskt!
hemul:
Jag var så där. Plus torr hy, torra ögon o.s.v. Vikten har jag kvar men annars mår jag relativt bra efter kostomlägget. Ögonen är fortfarande snustorra, huden är bättre men inte bra men viktigast av allt - jag är pigg!
Tina:
Det här var intressant, jag har funderat på hur man ska få i sig tillräckligt med jod när man undviker vanligt salt med klumpförebyggande medel. Det borde finnas jod-tabletter att köpa, är dessa receptbelagda?
hemul:
Nej, det finns bara superstarka tabletter som vi ska ta om ett kärnkraftverk går åt helvete. Paradoxalt nog finns inte svagare tabletter eftersom jod i högre doser anses giftigt. Så man är hänvisad till algpreparat. De kan vara tveksamma. Har läst att de t.ex. kan innehålla mycket föroreningar, Vet inte om det finns jod på recept, det borde det ju göra eller kanske ger de en sprutor? Men jag tror att det är svårt att få en ordentlig undersökning gjord och det är väl förutsättningen för att man ska få det.

Måla dig du också!  :lick:
Corny:
Får min jodflaska på torsdag, så då blir det jodmålning!  :laugh: Apoteket hade inte denna vara inne, men var så söta att de beställde hem till mig. Visserligen finns det andra större apotek i närheten, men om jag kan så handlar jag på "mitt" lilla, eftersom det har varit nedläggningshotat.  :mad_roll: Händer det, så är det inte bra. Bor jättemycket pensionärer här!
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida