Högar med handvävda (bomulls-)lakan med handknypplad spets har jag dock slängt.
Det hade jag aldrig kunnat göra! Slänga gammal handknypplad spets, det borde vara förbjudet! Eller knypplar du ny spets som världen få beskåda istället?
Knypplade spetsar, tillsammans med gamla broderier och annat fint handarbete, är sånt som min mamma kallar för förspilld kvinnokraft. Fina arbeten från förr, som nu i bästa fall ligger gömd i en låda, i värsta fall kastas bort av Hemuler.
Kan inte låta bli att tänka på mina kökshanddukar. Jag har några nya (dvs de är max 20 år gamla...) som var urusla som handdukar när de var nya, men blir aningen bättre för varje gång de tvättas och tumlas, men de är fortfarande urusla. Sedan har jag några jag ärvt av mamma (med mammas flicknamnsinitialer broderade på dem), som hon köpte/fick när hon flyttad hemmifrån, det bör alltså ha varit nån gång i mitten på 60 talet. De är betydligt bättre, men tidens tand har börjat ta slut på dem. Hålen blir både fler och större, snart duger de inte till annat än trassel.
Jag har även några jag ärvt av mormor (med hennes flicknamnsinitialer broderade). Vet inte hur gamla de är, skulle gissa att de är från 20-30-talet nån gång. De är helt suveräna! Jättebra uppsugningsförmåga, och de är fortfarande hela efter alla dessa år. Det är kvalitet det!
Dessutom har jag en handvävd linnehandduk från gammelmormor, den är jag rädd om, den ska sparas till eftervärlden.