Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:19:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sidfläsk  (läst 37374 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
daggan
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« skrivet: 2009.02.19 - 20:14:59 »

Hej
Har precis börjat äta mycket fett. Bacon är ju bra att äta men hur är det med sidfläsk, är ju jättefett, det måste ju funka eller. Jag har lite svårt att förstå hur muckdet fett man skall äta!!

Daggan :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.02.19 - 20:26:09 »

Hej!  :wave:

Färskt sidfläsk är mycket bättre än bacon som det är en massa konserveringsmedel och fuskaromer i. Tror färdigrimmat sidfläsk också är bätte än bacon. Det borde ivf vara lite mindre kemi.

Förstår inte riktigt varför ägg och bacon rekommenderas så ofta samtidigt som man vurmar för ren mat utan tillsatser. Lite motsägelsefullt.

Beträffande fettet så är det samma köttbit, vad man än kallar den. Stekfläsk, sidfläsk, bacon, revbensspjäll.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.02.21 - 09:39:41 »

Mumumumummmms...... stekt färskt sidfläsk med lite salt, svartpeppar och ingefära.... ohh vad gott  :thumbsup:
Anki
Loggat
Cora
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 8



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.02.22 - 13:28:42 »

Knaperstekt sidfläsk, absolut en av mina favoriter.
 :yay:
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.02.23 - 19:45:02 »

Köp en sida av gris, då får man massor med fläsk och evnt revbenspjäll om man vill ha det (billigare kg pris).. rimma fläsket själv i en god saltlag med kryddor, koka sedan och låt fläsket kyla i spadet ..

Det e gött det:)) Vissa kallar det för syltfläsk och det smakar också lite som sylta. Finfint att ha med i en liten matlåda om man blir sugen, det håller sig bra en heldag i jaktskogen utan kyla iallafall

Sen kan man förstås rimma i vanlig saltlag och steka som bacon (har man en liten rök så kan man röka själv också)

Just nu har jag lite färskt fläsk som jag torrsaltat, skall få ligga ngn timme innan jag sköljer och steker det .. lättvindig frukostmat till äggen  :chef:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.02.23 - 19:51:17 »

Oh baby! Helt i min smak! :inlove:

Det där med rökning får du gärna utveckla. Jag har en gammal båtrök i källarn. Ser ut som två rostfia hinkar där den ena fungerar som överdel. Den kanske skulle funka då? Har klurat på det där, men varit osäker på om man kan röka kött med så simpla grejer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.02.23 - 20:42:59 »

Oj, jag har aldrig hört om, eller sett en "båtrök", så det skulle bli enbart spekulationer från min sida då   :shake_head:
Här är det mest min gubbe och hans kamrat som sköter rökningen, skulle jag skött den så hade det väl börjat brinna, jag har sällan (t)röken att hålla på att kontrollera ..  :rolleyes:

Vore kanske bättre med en elrök för min del   :whink:

Nej, skämt åsido, det låter simpelt, men det kanske kan funka .. har du inte provat ngn gång? Bästa sättet att kolla om saker fungerar vettu, köp in lite alspån och prova  :nod-yes:  ..
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.02.23 - 20:45:18 »

Hänger man köttet i den övre hinken eller vad? Blev också nyfiken på din hinkrök, har aldrig sett ngn sån ..
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.02.23 - 21:00:22 »

Nä, det följer med två galler som passar på falsar i den undre hinken. Det största som är högst upp ligger alltså på ungefär halva höjden av hela konstruktionen. Sen kan man ha det lilla gallret en bit under. Den funkar också som grill. Om jag minns rätt är det som en skål med raka kanter som man ställer under hela härligheten om man ska röka. Ska man grilla ställer man den i botten på hinken och lägger kol i istället.

Det var en båttidningen som sålde den tror jag. På 80-talet måste det ha varit. Funkade riktigt bra att grilla på och röka fisk i, även om det nog gått fortare i en sån där liten aburök. Tanken var väl att den skulle vara bra på sjön i.o.m att den är rostfri och lätt att göra rent och stuva. Hinkarna passar i varandra och det följde nog med ett lock också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.02.24 - 19:17:46 »

Tack vare detta trevliga forum så har jag hittat MIN rök  :thumbsup:

Ska ge den till gubben min i födelsedagspresent, smart va  :clapping: fast den kommer vara mest min, min, min  ...   :nod-yes:

http://www.bradleysmoker.se/products/smoker/stainless.php

Tänk till hösten när körven i taket hänger .. och nedanför står Nora och blänger  :clap_jump:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.02.24 - 19:55:17 »

Ja. de där är häftiga. Jag har läst om dem (gnm ett annat forum). Man kan visst köpa bara rökaggregatet också och bygga eget av en gammal kyl eller liknande.

Ska du köpa en på riktigt?  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.02.24 - 23:32:31 »

 Absolutemang, jag är redan kär  :inlove:

Återförsäljare i länet där vi bor är ju nästan granne, bara några mil dit .. så kan vi åka och språka lite med honom och kanske få se ngn prototyp om de har hemma  :biggrin1:

Har aldrig gillat att köpa ngt ex på nätet .. vill ha ngn att strypa om jag blir misnöjd med produkten   :so_mad:

Men iinget köp förrän i maj tror vi .. måste spara lite, har precis investerat i ngt annat också .. men då hinner vi testa den lite innan bockjakten som börjar den 16 augusti  :clapping:  Rökt rådjurslår ... Gött  :clapping:
Har en perfekt space i ena lagår´n där den ska passa precis, bredvid mitt torkskåp (gammalt vanl. skåp för att torka kläder ..) där jag torkar mina nässlor, svampar o.d.

Och så kan jag lage KÖRV å röka till jul  :chef:



Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.02.24 - 23:36:49 »

De är himla läckra. Men jag är inte avundjuk. Nähä.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.02.25 - 20:07:56 »

Vilken fin mackapär!

Hej  :wave: Nora!

Jag har aldrig testat andra rökar än rökkåta.... vore allt underbart å ha en egen rök.

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2009.04.02 - 09:03:52 »

Nora,

Hur har du byggt hyllor till din torkskåp ?
Vi hade en här stående ett år och gjorde ett par halvtama försök att klura uu hur det vore bäst att göra.
Men sedan kom renoveringen mellan och vi var tvungna att slänga den ( elektroniken är sparat så vi kan bygga ett nytt eller köpa någon begagnad manic igen :flirting:)

men berätta gärna hur  ditt skåp ser ut innuttí och hur du torkar saker där  (mängden / gång, torktid ungefär )

jag har nu bara en bordsvariant ( torkolla) men att massprodusera torkade jordgubbar  står högt på listan  !
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544