Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:25:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ricotta  (läst 65114 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2009.06.30 - 19:06:35 »

då blir det till att använda en bit lakan nästa gång!  :nod-yes: ..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #46 skrivet: 2009.06.30 - 23:20:04 »

Linne måste väl funka??? Det är ju ganska så finvävt. Om nu detta funkar, så kan du (kwidell) få en numer indisponibel linneduk till dig, att utnyttja som sig bör. Den har knölat ihop sig, och duger tyvärr inte som bordsduk längre. Men som ostskapare är den säkert bra!  :lol: :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2009.06.30 - 23:27:57 »

du e då för söööt Corny! :thumbsup: :clapping: jag håller tummarna för att det fungerar! .. står på spisen och surar till sig just nu... sen får vi se i morgon, eller övermorgon hur den ter sig! :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #48 skrivet: 2009.06.30 - 23:32:57 »

Hoppas allt går bra! Vill du ha en knölig linneduk för vidare experiment, så PM:ar du bara adressen. Jag lovar att den kommer som ett skott! Jag har liksom ingen användning för den, men jag vill inte slänga den heller. Linne är liksom bra kvalitet!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2009.06.30 - 23:37:38 »

Tackar tackar!  :worshippy:  det ska jag komma ihåg!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2009.07.04 - 15:22:35 »

Jag lyckades med Ricottan!  :thumbsup: .. blev en mycket fin liten boll på 186g.  :nod-yes: den ligger nu i kylskåpet i en burk. .. jag använde en tjock kökshandduk och silade genom och det fungerade!... så nu behärskar jag att göra vanlig Ostmassa och Rocotta!.. nästa... Hårdost och marcarpone! :laugh: ...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2009.07.04 - 17:28:19 »

Det var bra det!  :clapping: Folk tror väl att jag ljuger eftersom ingen lyckas...

Ja, det är bra att öva. Snart ska väl den gammaldags mjölken bli eko igen. Det blåser friska vindar nu. Har ni förresten de nya 7 gårdar i Stockholm?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2009.07.04 - 18:05:56 »

Det var bra det!  :clapping: Folk tror väl att jag ljuger eftersom ingen lyckas...

Ja, det är bra att öva. Snart ska väl den gammaldags mjölken bli eko igen. Det blåser friska vindar nu. Har ni förresten de nya 7 gårdar i Stockholm?

 :lmao: .. det är inte så enkelt som det låter alla gånger!.. men övning ger färdighet! :nod-yes: .. tror att jag mislyckades förra gången när jag skulle få vasslen syrad... för den såg helt annorlunda ut när jag kokade upp den denna gång! :thumbsup: .. sedan att använda en riktigt tätt vävd kökshandduk visade sig vara bra.  :lol: ... tur att man har ett lager med sådana! :laugh:...

Härligt att den gammeldags mjölken åter ska bli Eko igen! :yay: som jag har längtat!!! :w00t: då blir det säkert ännu godare ostar! :thumbsup: ..

 7 gårdar har jag nog inte sett nej... är det mjölk eller grädde de säljer?.. måste hålla utkik! :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2009.07.04 - 18:19:27 »

Alltså jag vet ju inte om gammaldags ska bli eko igen snart, men vindarna blåser ju åt det hållet.

7 gårdar är nöstan alldeles nytt. Enbart eko. De började med bara 3 sorters mjölk och utökar vartefter. Lokalt Uppland, men jag inser nu att det är jättelokalt, så Sthlm är inte med.
http://www.sjugardar.se/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2009.07.04 - 18:38:13 »

 :cry: vill också ha!!  :lol:... nåväl... Skånemejeri har ju kommit i alla fall! :yay:.. så jag hoppas att flera kommer inom kort!  :nod-yes:

dumma Hemul  :club: .. få mig att tro att Eko mjölken var på väg tillbaka nu!  :dribble: ...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2009.07.04 - 19:49:20 »

Har sett grädde från Skåne här också! Men inte den gammaldags mjölken i dunk som skåningarna skryter om.  :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2009.07.04 - 20:23:21 »

Jag å andra sidan har inte sett Grädden!  :laugh:.. vi får helt enkelt skicka varor mellan varandra snart!  :flirting:

och du.... Mjölken är väl värd att vänta på!:inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #57 skrivet: 2012.08.28 - 20:29:38 »

NU, har jag lyckats med Ricotta!

Fast med helt annan recept....

Jag testade nämligen att göra halloumi idag och på farten på receptet skulle man även göra ricotta.

Så gott det var!
Vi använde det som efterrätt, lite salt först på hela osten och sedan valfri smaksättning.
Hittills har vi testat kanel och äppelmos. Underbart gott, smakar nästan inte ost alls utan närmar sig risgrynsgröten.

Behöver jag tala om hur go och knastrig Halloumin blev....  :flirting:

Recept från alternativ-nu forum:

Haloumi:
10 l opastöriserad mjölk värms till 32-34 grader häll i löpet och rör direkt efter i ca 3 min, sätt på lock och låt stå i 40-60 min
Skär sedan ostmassan i ca 2 cm kuber, låt stå 5 min med lock på.
Rör sedan med en stor platt sked försiktigt från sidorna och in och värm upp massan till 40 grader på 20 min. Rör med jämna mellan rum (ända ner i botten ). Blir det 40 grader för fort så ställ åt sidan tills 20 min har passerat. Det är bra om varslet är klart istället för mjölkaktigt. Om ostmassan är för blaskig betyder det att det är för mycket varsle i ostmassan, rör då oftare för att få bort vätskan, ca vad 5 min.
När 20 min passerat ta av och låt massan sjunka till botten, detta går snabbt, häll sedan av varslet, rör igen och låt massan sjunka till botten gör så här några gånger för att få bort så mycket varsle som möjligt.
Lägg ostmassan i en ostform, gör detta snabbt då massan är lättast att forma när den är varm, pressa ner ostmassan i formen. Ställ formen på ringar på en plåt så att varslet kan rinna ut, pressa med en hink med vatten ovan ifrån för att få ut så mycket varsle som möjligt. Låt stå i press ca 1 timme.
Under tiden värm varslet upp till 90 grader och häll i 1/3 vinäger utblandat i lite vatten häll detta i varslet när det har kommit upp i 90 grader och rör runt sätt på locket och efter bara nån minut när du lyfter på locket har du ricotta (En typ av cottagecheese) flytande på ytan ta upp detta med en sked med hål i så att du bara får upp Ricottan och lägg i en sil så den får rinna av. Smaksätt efter eget tycke.
När osten har pressats klart tar du ur den från formen och delar i fyra delar och lägger ner i det redan uppvärmda varslet., få inte koka utan bara sjuda. När osten kommer upp till ytan är den klar och detta brukar ta 20 min. Lägg den då i saltlake.
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544