Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:26:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Willys pissiga kryddor  (läst 10229 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.11.19 - 16:18:32 »

Willys har ju billiga kryddor i glasburkar. Spice Fields är märket. Finns bara några sorter. Hur som jag brukar köpa en del av dem. Jag vet ju att i såna där grillblandningar kan det vara både ett och annat, men sånt köper jag inte. Däremot köper jag mycket currry. Det brukar aldrig vara nåt konstigt, bara olika peppar och andra kryddor. Men inte Spice Fields inte!  :fork_off:

Kryddor (gurkmeja, senap, koriander, kummin, chili, lagerblad, selleri, bockhornsklöver, fänkål), laktos, salt, socker.

OK, ingen glutamat, men ändå! Vad fan har laktos, salt och socker i curry att göra? Det är väl inte hela världen, men så förbannat onödigt. Särkilt laktosen för de som är väldigt intoleranta. Man tänker kanske inte på att kolla en sån sak som curry. Det har inte jag gjort och jag har köpt rätt många burkar.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nanuuq
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« Svara #1 skrivet: 2008.11.19 - 21:10:29 »

Min mamma gör sin egen curry.  :smile: jag kan fråga efter recept. Jättegott!  :worshippy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.11.19 - 21:50:01 »

Jaaa! Gör det. Vad häftigt med egen curry!  :clapping:
Jag har tänkt testa utgående från innehållsdeklarationen på curry man köper, men det är ju svårt med mängderna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #3 skrivet: 2008.11.20 - 14:45:41 »

Här hoppade min hjärna i två steg.

Steg 1: Curry får mej osökt att tänka på den cyrrun vi köpte på marknad i Indien. Helt andra grejer än det man hittar i våra butiker, så mycket mer smak!

Steg 2: Kryddor och indien fick mej att tänka på ett matlagningsprogram jag såg på TV för ett tag sedan. Fråga mej inte vilket program, har för mej att det var på någon av Discovery-kanalerna. Programledaren hade i varje fall åkt till indien för att laga lokal mat med någon rik indier som älskade att laga lokal mat. Kryddorna kommer fram och indiern säger något i stil med: Det här är nymalda kryddor, inte så där gamla som de man hittar på marknaden, de kan vara malda för så länge sedan som 5 dagar!

5 dagar! Jag har kryddburkar som har passerad bäst före med flera år.... Okej, det är inte så mycket smak i dem längre, men då får man krydda desto mer istället.
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.11.20 - 17:13:48 »

Fler än jag som får hälla på mer från dom gamla kryddburkarna, hör jag. :pippi: :pippi:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.11.21 - 16:22:18 »

Jag tror att jag slängde ( äntligen  :smack_head:) rubbet när vi började renovera.
Men häromdagen såg jag att en liters burk grillgrydda stog och retade mig på skafferiet ändå.
Ska man lämna den till grannen som ändå använder sånt eller bara slänga ? :confused3:
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #6 skrivet: 2008.11.24 - 10:59:09 »

Jag tror att jag slängde ( äntligen  :smack_head:) rubbet när vi började renovera.
Men häromdagen såg jag att en liters burk grillgrydda stog och retade mig på skafferiet ändå.
Ska man lämna den till grannen som ändå använder sånt eller bara slänga ? :confused3:

Det beror väl på hur bra relation du har till grannen. Om du inte tycker att det spelar någon roll att de äter grillkryddan så kan de väl få den?
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #7 skrivet: 2008.11.24 - 12:26:16 »

Hittade detta på receptfavoriter, varså god Hemul


Egen curry currypulver - så gör du egen curry- recept på egen curry
Det finns massor med varianter av curry. Här är ett recept på curry jag gillar. Håller sig i en tät burk och doftar underbart. En del curryblandningar innehåller upp till 30
sorters kryddor. Fem kryddor är vanliga i färdiga curryblandningar. Ofta är det mycket av de billigare kryddorna. Gör du currypulver själv får du varje gång en unik curry full av smak och doft. Det gula kommer självklart från gurkmejan.
4 msk koriander
1 bit kanel
5 hela kryddnejlikor
1 msk spiskummin
1 msk kardemumma
1 tsk hel svartpeppar
0,5 tsk torkad chili
1 tsk mald ingefära
4 msk mald gurkmeja
Rosta kryddorna (utom ingefära och gurkmeja) i en ugnsform i cirka 20 minuter på 200 grader eller rosta dem lätt och skaka hela tiden i en panna på spisen tills de börjar "knäppa". Mixa i en kaffemixer (sån som man mixar kaffebönor i) eller mortel. Tillsätt gurkmeja och ingefära. Bäst smak får curryn om du börjar med så hela kryddor som möjligt men det går givetvis med färdigmalda också. Blir cirka 1 dl. Övriga kryddor du kan ha i är muskot, fänkål, svarta senapsfrön, cassia bark, stjärnanis, lagerblad och curryblad (kari).
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.11.24 - 15:59:13 »

Toppen Lisbeth! Det ska testas!  :clap_jump:

Kan du lägga in det bland receptet också så andra hittar det? :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544