Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:09:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När börjar man med välling?  (läst 63136 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #30 skrivet: 2009.02.07 - 13:07:17 »

Jag menar såklart de föräldrar som väljer välling pga tidsbrist och whatnot. Du har ju en bra anledning till att ge din unge välling, när man hamnar i en sån situation är man inte så noggräknad, man ger vadsomhelst, så länge ungen får i sig NÅGOT.
Jag menade mest att det kändes lite onödigt att köpa välling med tvivelaktig lista på ingredienser, när man kan ta av familjens mat, mixa och ge det istället. Koka egen buljong och ge brukar alltid vara poppis, oftast mer poppis än tutten.
Nu har jag ingen koll på vad välling kostar, men man borde kunna ta de pengarna och istället köpa mer ekologiskt.

Jag har full förståelse för dig elocinave, menade inte alls att attackera dig eller nåt liknande. Det är som sagt svårt att hamna i din sits. Får jag någonsin barn, kommer det sannerligen bli intressant hur jag löser dylik dilemma.  Det sägs ju att man är bäst på att uppfostra och ta hand om barn, innan man blivit förälder själv.  :whink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #31 skrivet: 2009.02.07 - 13:40:00 »

Även här körde vi med bröstmjölksersättning i liten skala när Saga var nyfödd.

Hon föddes 5 veckor för tidigt, och i början orkade hon inte ammas så pass länge att hon blev proppmätt. Istället fick jag amma dygnet runt med 1 till absolut max 2 timmars mellanrum. Själv var jag inte alls frisk, och hade en kropp som behövde läka efter en ingrepp som var betydligt större än bara ett kjesarsnitt. Att jag var fullkomligt slut under den här tiden är ingen överdrift.

För att jag en gång per dygn skulle få sova kanske så mycket som 3 timmar i sträck fick Saga ersättning av sin pappa, en gång per natt, de första veckorna hemma (hon var 2 veckor gammal när vi fick åka hem från neonatalavdelningen). Det var guld värt för mej!

Jag funderade på att pumpa bröstmjölk i förväg, istället för att ge henne ersättning, men jag hade helt enkelt inte energi till det.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2009.02.07 - 13:43:11 »

Ibland fungerar inte amningen eller det finns andra anledningar varför man är tvungen att avbryta amningen. Och tyvärr är det så att ersättningsmaten är kass men vad hade ni gjort? Ett dåligt alternativ är bättre än inget alternativ alls :-(

Jag hoppas jag hade gjort som du och gjort min egen välling.  :whink:

Jag tycker Bookias idé är intressant. Tror du det skulle funka för riktigt små?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #33 skrivet: 2009.02.07 - 14:17:11 »

Nej Bookia, jag tog det inte upp personligen men det kan lätt bli så fel. Dessutom är framförallt förstagångsföräldrar osäkra vilket är fullt förståeligt. Men som sagt, jag tycker att det är förfärligt vad som erbjuds som barnmat  :sad:

När lillan var liten (som om hon vore stor nu med sina 18 månader!) och innan kräksjuketräsket kom till oss så fick hon vanlig mat, nermosad med mixerstav och hon gillade det. Hon fick allt som inte heter spannmål och vi har inte fått några magproblem pga det. På BVC tycker de än idag att det är märklig att hon är lång som en tvååring och normalviktig fast hon bara äter "välling". Jag har förstås inte berättat vad hennes "välling" består av :biggrin1:

Men barn och mat kan bli riktig stora problem. Första barnet åt som hon skulle. Hon är också jättelång och normalviktig. Andra barnet åt också som hon skulle. Hon var nöjd, vi var nöjda. MEN BVC var inte nöjd eftersom hon inte följde sin viktkurva. Hon var för liten. Så de stressade mig jättemycket att jag ska ge henne mera mat. Hon var då 2,5 månader gammal och ammades helt. Jag ammade så mycket jag bara kunde. Då tyckte BVC att jag skulle antingen amma mer (vilket var helt omöjligt eftersom jag redan trugade så mycket som jag bara kunde) eller ge henne tilllägg (vilket jag vägrade eftersom jag inte ville störa amningen) Men som sagt, det var oerhört stressigt för mig att gå till BVC och får det där dåliga samvetet att mitt barn var för litet, åt för litet FAST hon var nöjd, glad och sov hela nätter...
Med barn nr 3 gick jag till BVC och jag började första mötet där med: Hej! Det här är lilla M... och jag säger redan nu att jag inte vill prata mat med dig. Matsituationen med hennes syster blev helt sned och det vill jag undvika. Det är mitt tredje barn och jag tror jag vet nu hur man ska göra och jag vill framförallt inte skapa problem där det inte finns problem. BVC sköterskan blev helt tyst och vågade inte säga nåt mer.
Sen när vi fick kräksjukeproblemet och M. slutade äta "mat" då tyckte BVC sköterskan ändå att så kan det ju inte vara, hon MÅSTE ju äta riktig mat. Men när jag frågade "varför inte?" hade hon inget svar. Då sa jag också att jag knappast tror att hon kommer dricker välling när hon är 18 år. Då blev hon tyst :angrywife:

Idag, är hon 18 månader (nästa vecka) och hennes huvudnäring är fortfarande "välling" men så småningom börjar hon få lite intresse för annan mat också. Igår t.ex. åt hon en hel LCHF-pannkaka! Så ibland pillar hon i sig lite, ibland ganska mycket.

Men som sagt, det här är ett känsligt ämne och jag tror BVC bär mycket skuld när folk har matproblem hemma.
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #34 skrivet: 2009.02.07 - 14:22:21 »

Jag tycker Bookias idé är intressant. Tror du det skulle funka för riktigt små?
Jag tror att riktig små kan äta precis samma mat som riktig stora :cool: När modersmjölken inte räcker till efter några månader då tycker jag att småbarn kan äta precis samma mat som vi. Fast i en annan konsistens. Hur skulle männsikan annars ha överlevt. Semper, Nestlé etc. fanns ju inte på stenåldern...
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #35 skrivet: 2009.02.07 - 14:25:32 »

och jag tror faktiskt att om man vill, så hade det säkert varit möjligt att tillverka modersmjölkersättning som är ändå hyfsat bra. Men jag förstår faktiskt inte vad t.ex. sojalecitin har i modersmjölkersättning att göra.

Hade folk vetat vilken skit det är så hade de protesterad, men man tror ju på att Semper etc. tillverkar bra mat :cry:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2009.02.07 - 14:36:22 »

Men de som behöver ersättning från början då, de första månaderna? Kan de också äta fläsk och potäter, bara man mixar det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #37 skrivet: 2009.02.07 - 15:15:59 »

Nej, det tror jag inte. Som jag skrev ovan är det "normala" så att man diar tills man är några månader gammal.

Problem får man ju om man inte kan/vill amma. Jag vet en bekant som hade problem med sina mjölkkanaler. Bebisen fick i sig blodblandat mjölk och kräktes upp varenda lilla droppe som han fick i sig. Så hon kunde ju inte amma och var tvungen att ge ersättning. Tidigare fanns ju andra ammande kvinnor som tog över i sådana fall.

Men idag är man tvungen att mata sitt barn med skit vilket jag tycker är en riktig stor skandal utan dess like  :sad:

JAg vet faktiskt inte var den naturliga aldersgränsen går. BVC säger ju from 4 månader (vissa säger 6 månader) ska/kan man ge smakportioner. Men vad vet jag?!?
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #38 skrivet: 2009.02.08 - 20:55:27 »

Där sa du nåt elocinave....vad har hänt med gamla tidens hjälpammor?  :confused3:  Jag menar, förut när det inte fanns äckliga mjölkersättningar fick man ju ge ungen till en amma, oftast en kvinna som hade fött flera barn och producerade mjölk för en hel kompani, om mamman själv inte kunde amma av olika anledningar.
Jag vet inte om det finns namn på svenska, men på bosniska kallas tom barn som ammats av samma kvinna (alltså inte nödvändigtvis syskon) för "bröstsyskon" eller nåt dylikt. Så det var inte alls ovanligt där nere, vet jag.
Här i Sverige har jag läst någon gång här och där att neonatalavdelningar ber mammor som nyligen fött att donera mjölk, som sen ges till prematurbarn. Uppenbarligen mår dessa småttingar inte alls bra på mjölkersättning, utan man ger de i regel endast bröstmjölk. Sen kan man undra över logiken att ersättningskiten ska plötsligt vara bra för normalfödda barn. Som om de ska vara mindre sköra.  Suck. 
Visst hade det varit trevligt om man som nybliven mamma,  skulle ställa upp som amma för en mamma vars mjölkproduktion inte riktigt vill funka. Då får hennes barn bättre mat, samtidigt som man får en vän och stöd under den jobbiga småbarnstiden. Men Sverige är konstigt land när det gäller samvaro mellan människor.   :neutral:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2009.02.08 - 21:45:25 »

Det var ett program om moderna ammor på TV för några dagar sedan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2009.02.09 - 09:22:18 »

Hej!

Inflikar bara lite snabbt att det går alldeles utmärkt att donera bröstmjölk i Sverige.

 :nod-yes:

Jag har gjort det.

 :bfeeding:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2009.02.09 - 13:05:06 »

När jag fick mitt första barn, 1970, kunde jag lämna pumpad bröstmjölk i speciella flaskor man fick från BB i den lilla mjölkaffären tvärs över gatan och Arla (tror jag) såg till att det distribuerades till sjukhusen med avd. för för tidigt födda barn. Det var jätteenkelt, och man fick bra betalt så det verkligen skulle locka mammor med för mycket mjölk att bidra. Nu (i oktober) bad dom min dotter åka från en förort 3 mil norr om Stockholm till jag tror det var Huddinge sjukhus (det var i alla fall söder om stan) och pumpa ur på plats. Inget direkt man lockas göra när man kommit hem med en nyfödd.......
Anki
Loggat
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #42 skrivet: 2009.02.09 - 13:26:13 »

Jag har alltid haft MYCKET mjölk så länge barnet själv efterfrågade den, dvs. direkttappning :cool:
Men jag försökte pumpa en enda gång och aldrig mera eftersom det inte kom en enda droppe och jag kände mig som en mjölkkossa. Jag är helt övertygad att det var en psykologisk grej.

Jag vet inte heller om jag hade kunnat amma någon annans bebis eller att ge mitt spädbarn till en amma. Det är nog en kulturell grej som vi har växt ifrån lixom...

Men fortfarande: det måste väl vara möjligt att tillverka mjodersmjölkersättning som är nästintill lik modersmjölk. Jag är helt övertygad om det!!! Att det som redan finns (med sojalecitin och vegetabiliska fetter etc.) inte är bra kan väl egentligen alla luska ut, eller? Men ingen gör det :evil:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #43 skrivet: 2009.06.02 - 00:20:46 »

Det här var en intressant tråd. Speciellt som jag nyligen upptäckte begreppet basallergi, vilket innebär att man är allergisk mot både mjölk- och mjölprodukter. Detta beroende på att man får i sig dessa saker så tidigt i sitt liv att kroppen utvecklar någon form av antikroppar mot dessa ämnen. (Kanhända har jag kanske missuppfattat något av detta, men jag har ju då bara läst "sammanfattningen" av det hela.)
Vad jag tycker är extra intressant när jag läser detta, är att när min unge blev lite hungrigare vid 4 månaders ålder, så rådde de mig att föda mitt barn med "barngröt". För annars fanns det risk att det skulle uppstå glutenintolerans. Då reagerade jag självklart inte över detta uttalande, för då var jag ny på allt vad ungar hette i princip, och självklart fick mitt barn gröten. Jag trodde ju att det var bra. Dum och lättlurad nybliven mamma, minst sagt!  :redface: Jag ammade också, så det var ju inte enbart ersättningar (gröten, alltså), och efter den åldern så var det bara hemmagjord mat som gällde. Men det intressanta här, är att man någonstans tror att industriskiten är bättre än det man gör hemma själv!
Jag frågade nämligen om havregrynsgröt, och då sa barnmorskan att det inte var lika bra pga att järnhalten var bättre i den fabrikstillverkade gröten. Kan ju så vara, men hade jag orkat tänka då (vilket jag inte gjorde), så hade jag insett att ungen fick i sig en betydande del järn genom bröstmjölken.
Är de sponsrade på BVC? För det kan väl inte stämma det de sa till mig?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2009.06.02 - 01:36:05 »

Vet inte, men nog låter det konstigt. Betvivlar att barnmat har funnits längre än max 100 år och det dröjde nog innan det blev vanligt hos allmogen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544