Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:47:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När börjar man med välling?  (läst 63164 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2008.11.10 - 19:23:55 »

Jag vill tolka det så att du har ammat dom en åt gången, men att du inte ammar alla 4 just nu  :lick: :lmao:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2008.11.10 - 19:33:13 »

 :lmao: :whistle:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #17 skrivet: 2008.11.10 - 19:52:26 »

Det där med ersättning och hur det marknadsförs är ett knepigt ämne.

Jag har hört talas om (vet ej om det är sant eller bara rykte) att det i vissa u-länder är så kraftig marknadsföring av modersmjölksersättning, bl a genom att gratisprover delas ut på bb, så nyblivna mödrar verkligen tror att ersättning är mycket bättre än deras egna mjölk. De börjar ge barnet ersättning istället, men så småningom kommer de på att de verkligen inte har råd med ersättning, och då har deras egen mjölkproduktion redan upphört. Dessutom blandas inte alltid ersättningen med rent vatten, och långt ifrån  alla kan läsa vad som står på förpackningarna, så de blandar ersättningen för tunn. Hur  bra mår dessa barn? Knappast någon bra start på livet.

Här får inte ersättning marknadsföras alls. MVC och BVC vågar knappt nämna att det överhuvud taget existerar, tar någon upp ämnet hamnar man nästan i skamvrån. Jag har en del kompisar som hade problem att få igång amningen av olika anledningar. Så istället för att BVC informerar om att det finns en enkel lösning på problemet, ger de mammorna dåligt samvete för att de inte försöker hårt nog! Plus att barnen inte ökar i vikt som de borde, precis i början av sitt värdefulla liv.

Vissa får igång amningen på en gång, andra inte. Så är det bara, så har det nog alltid varit och kommer nog alltid att vara. Vad är det för fel med att informera blivande eller nyblivna mammor om att ersättning finns? Många går omkring och är oroliga för ifall de får igång amningen eller inte, utan att de har fått veta att det finns alternativ, barnet svälter inte ihjäl bara för att amningen inte funkar. I vissa fall tror jag till och med att den oron i sej gör att amningen aldrig kommer igång. En oro i onödan.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2008.11.10 - 20:35:53 »

Men nu var det frågan om vad det innehåller. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #19 skrivet: 2008.11.11 - 22:20:02 »

Frågan var väl om vällingen som man börjar lite senare inte om modersmjökersättningen som man kan börja direkt med i fall amningen inte fungerar.

Jag undrar just om koliken skulle ha något med vällingen att göra, men jag tror att koliken  kan börja rätt tidigt innan man börjar med vällingen .
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2008.11.11 - 22:28:03 »

Nja, min tanke var alltså om spannmål kan ha nåt med saken att göra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2008.11.12 - 10:50:51 »

När mina barn var små har jag för mig att det var mjölkprodukter man skulle undvika om barnet fick kolik när man ammade.
Anki
Loggat
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #22 skrivet: 2009.01.04 - 18:51:01 »

Nja, min tanke var alltså om spannmål kan ha nåt med saken att göra.
Det är inte helt omöjligt. Om man hade haft tillgång till statistik (dvs. om spädbarnsdöd och mat och land) så hade man definitivt kunnat få svar på din fråga. Men vem är intresserad av en sådan statistik? Inte livsmedelsbranchen ialla fall :shake_head:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #23 skrivet: 2009.02.06 - 16:47:44 »

När mina barn var små (senast för 15 år sedan) så skulle man inte ge gluten till barn under 6 månader och helst skulle man vänta ännu längre. Alltså inget spannmål i produkter för yngre barn och definitivt inte i modersmjölkersättning. Hoppas inte de ändrat på det.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2009.02.06 - 17:03:27 »

Jag hittade lite om vad det är i modermjölksersättning nu.

"De modersmjölksersättningar som till största delen erbjuds på marknaden är antingen gjorda på komjölksprotein, ickefermenterad sojaprotein eller av andra så kallade hypoallergeniska substanser, vilka flera enligt omfattande forskning kan ha mycket skadliga effekter på spädbarns hälsa."
http://www.fib.se/visa_info.asp?PostId=58&Avdelning=016&Sidrubrik=&e=
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #25 skrivet: 2009.02.06 - 18:26:53 »

Alltså, jag förstår inte varför man ger modersmjölksersättning alls. Vad är för fel på att tugga (eller i dessa moderna tider köra i liten mixer) kött, fett och lite grönsaker och ge ungen med sked.  :blink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.02.06 - 18:31:08 »

Kan de äta sånt när de är riktigt små då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #27 skrivet: 2009.02.06 - 19:44:22 »

Kött ska de kunna äta oavsett ålder, fett likaså. Grönsakerna är ju iofs lite onödiga.

Jag minns en historia om en kille som var allergisk mot ALLT. Det enda han tålde var älgkött och ghee. Så hans mamma blev en trollkonstär som lärde sig att laga älgkött och ghee på mer än ett sätt. Killen började växa ur några av allergierna när han var i 20års ålder. Då hade han levt på endast älgkött och ghee (kanske ngn enstaka sak till) fram tills dess. Han blev inte ammad heller, han var allergisk mot bröstmjölk. Läkarna följde honom noggrant och de upptäckte aldrig några näringsbrister, så det verkar funka utmärkt att köra med kött och fett från den dagen man är född. 
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.02.06 - 20:06:49 »

Jaså! Det är alltså bara strukturen i kött som är besvärlig för spädisar? Jag trodde inte de kunde hantera proteinet (eller nåt). Men då så!  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #29 skrivet: 2009.02.07 - 11:56:59 »

Nu måste jag faktiskt lägga in ett veto.

Min minsta skrutt ammades helt tills hon var 4 månader. Helst hade jag velat fortsätta ännu längre men jag kände att hon inte blev riktig mätt. (Visst hon ammades delvis tills hon var 8 månader men sedan började hon bita mig för att visa att hon verkligen inte hade nåt intresse mera). Hon hade inte riktig tid att dia och kollade vad som hände omkring hela tiden. Därför började jag med smakportioner och det fungerade jättebra.
Sedan var hon runt 7,8 månader och då fick hon tillsammans med sina systrar magsjuka och hon kräktes så som jag aldrig tidigare har sett någon kräkas. Därefter var det STOPP. Hon åt ingen mat överhuvudtaget :shake_head: Det enda som hon tog var flaskan.

Nu är det ju som så att jag inte ger henne vanlig välling men jag kan verkligen gå i försvar när folk kritiserar mammor som ger sina barn modersmjölkersättning eller välling. Vad ska de göra istället? Ibland fungerar inte amningen eller det finns andra anledningar varför man är tvungen att avbryta amningen. Och tyvärr är det så att ersättningsmaten är kass men vad hade ni gjort? Ett dåligt alternativ är bättre än inget alternativ alls :-(
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544