Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 16:50:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Choklad!  (läst 25567 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2008.09.23 - 11:00:49 »

Tja, med tanke på hur svårplockade hjortonen så är jag förvånad att han inte tog mer för burken. Det skulle jag ha gjort efter att ha traskat runt i svinkallt träsk- och kärrvatten, med knäckt rygg o sönderrivna fingrar.  :tongue:

Men norrlänningar gillar ju sånt! :surprised:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #31 skrivet: 2008.09.23 - 17:41:22 »

och myggor... nej jag har varit där och vet, jag betalar gärna bara jag får de osokrade .
Väntar ivrigt att min hjortron-odling här hemma skulle börja ge skörd  :dribble:

ODLING!!!  :lol:   
Kan man odla hjortron?  :thumbsup:

Jag vill veta mer!  :whink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #32 skrivet: 2008.09.23 - 19:13:48 »

I Finland har de storskaliga odlingar av hjortron och man kan beställa plantor därifrån .
Man ska bygga en "damm" och fylla på den med surjord och sedan vattna en timme och sedan plantera ...

jag beställde förra våren 30 plantor ( till 3 kvm ) plantorna kostade bara 15 euro för 10 st så priset var 45 euro, men frakten var ungefär lika mycket
så gissa hur det såg ut när jag hade betalat nästan en tusenlapp i svenska pengar och tog emot en låda fyllt med torv och mossa.
 Inte en enda planta!
De skickas i sovande läge, och tittade upp efter några dagar  :clapping:.
De mådde hyfsat bra i förra sommarens blöta, och i våras var det väldigt torrt, så jag fick vattna mycket.
De blommande inte alls i år, men jag hoppas att få några nästa år.
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #33 skrivet: 2008.09.23 - 20:24:10 »

Hmm....låter som en svår och otacksam växt. Hoppas den är värd all kärlek och tid du investerar i den.  :clapping:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #34 skrivet: 2008.09.24 - 14:06:13 »

Det är mest för bara den  skull att man vill ju testa hjotron helt enkelt, de lovade väl att man kan få 1 liter / år / 3 kvm, så det är ingen lönsam affär  :laugh:

Däremot tror jag att om den trivs, kan man dela plantor till nya områden och utöka... men jag satsar mer på blåbär och björnbär, de verkar vara mer tacksamma att odla.

Men skulle man prata choklad här ... vem var den som byte ämne  :shy:?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2008.09.24 - 14:32:49 »

Hon  var det!  :up_yours:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #36 skrivet: 2008.09.24 - 15:06:41 »

Jag önskar jag hade altan, eller en jordplätt där man kunde ställa ett växthus. Det kliar i fingrarna att odla men jag har inga möjligheter till det. Nu består odlandet mest av att hålla liv i orkidéerna och se till att katten alltid har färskt kattgräs.  :neutral:

Då hade jag odlat järnet.  :clapping: Det finns att köpa bärbuskar och tayberryträd som växer i kruka, de växer mest i höjd och grenar sig knappt. Sen skulle det vara underbart att odla blåbär, vilken dröm att kunna plocka hinkvis med stora runda blåbär utanför farstukvisten.  :laugh:

För att inte nämna alla goa grönsaker jag hade gett mig i kast med, allt från lila morötter och röda blomkål till kålrot och tonvis med spenat.  :dribble:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #37 skrivet: 2011.04.23 - 20:35:56 »

Vilket härligt gammalt ämne! Men det låg lite klurigt. Först dök det upp underbara chokladrecept.  :drool: Och sen handlade det om hur man kan odla hjortron!  :throw_flowers: Jag skulle ha föreslagit att det skulle ha flyttats, men jag kan inte lista ut vart.  Hur gick hjortronodlingen Idalinda?  :hm-hm:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544