Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 22:01:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Choklad!  (läst 25583 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
buttan
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« Svara #15 skrivet: 2008.09.22 - 16:21:03 »

Tack för hälsningarna till mig jag blev så glad. Jo jag är helt ny här.
Idalinda vilken fin idé  med den hemgjorda chokladen det ska jag verkligen pröva. Det finns verkligen mycket fint kakaopulver helt utan socker och ekologiskt odlat. Man kan väl blanda i litet whisky istället för liiite socker om man som jag är kolhydratkänslig. Lägger man sen blandningen i kylskåp så det stelnar och ska det ätas med sked? Är det kladdigt om man tar en bit med fingrarna?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2008.09.22 - 18:38:04 »

v :throw_flowers:

Får du det att funka med bara cacao och kokosolja, idalinda? Jag gjorde också sånt förut, men jag var tvungen att ha grädde i för att det skulle blanda sig ordentligt. Mitt blev väl som ett mellanting mellan ischoklad och tryffel. :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2008.09.22 - 22:18:44 »

Välkommen hit buttan!  :flowers:

Jag gör gärna tryfflar...å praliner när jag kommer t såna där färdiga skal. Men det finns inte så många butiker här mellan fjälltopparna  :blink:

Bästa länken till bästa butiken någon..?  :inlove:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2008.09.22 - 22:21:30 »

Jag har funderat att tillsätta någon gång lite grädde, men inte för konsistensens skull utan för smakens skull, men det har inte blivit av.

Jag har en "grötkastrull" med vatten på ytterbotten och " vad-man-vill" i själva innekastrullen.
Den fungerar bra som choklad-kokare :laugh:

Jag smälter cocosfett och tillsätter sedan kakao så att fettet  blir mättat, tillsätter mer fett och det skulle bli för tjockt.
Och visst kan man blanda i precis vad man önskar att ens choklad smakar  :lick:,
(vi har testat med massa olika socker/ stevia propotionerna, bär och nötter. Jordgubbar är bra naturlig sötnig.
I år har jag även torkat lite jordgubbar för att kunna testa just med choklad, vad bra att vi började prata om detta :inlove:, nu blev jag påmint  att testa även den varianten!)

Sedan breder jag ut allt på en bakplåtspapper i en långpanna och ställeri kylen för  en stund ( kanske 10 min) därefter skär jag den i rutor och låter stelna färdigt ( kanske 20-30 min ) efteråt kan man bryta bitarna och ställa i en passande burk i kylen.

Barnen gillar det här, men det smakar så mycket choklad så att bitarna försvinner inte på en kväll utan räcker i alla fall några dagar  :rolleyes:

Berätta gärna hur andra smakvarianter fungerar !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2008.09.22 - 22:27:27 »

Så det är vattenbad som är knepet? För mig (utan vattenbad) blev cacaon som klumpar i fettet, men med lite grädde och en redig omgång med vispen så löste det sig!  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2008.09.22 - 22:29:00 »

Det låter ju jättegott och det blir nog till att prova någon gång.  :biggrin1:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #21 skrivet: 2008.09.22 - 22:32:45 »

Styrmannen   ( gubben min  :inlove:) får ibland för sig att experimentera och han mätte allt och vägde och försökte hitta en bra temperatur, blandning och koktid,
men jag har kört bara på känn och låter hela proceduren gå rätt fort, har lite andra görör i köket än bara koka choklad på dagarna :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2008.09.22 - 22:33:19 »

Apropå detta så är Willys knäckformar av någon anledning tillräckligt stadiga för att hälla chokladsmet i, bara man låter den svalna lite först. Knäckformar från ICA viker ut sig och blir alldeles platta och all chokladen rinner ut på diskbänken.  :shy:

Jättebra, för ischokladformar blir svindyrt i längden.  :lol:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2008.09.22 - 22:37:36 »

Apropå detta så är Willys knäckformar av någon anledning tillräckligt stadiga för att hälla chokladsmet i, bara man låter den svalna lite först. Knäckformar från ICA viker ut sig och blir alldeles platta och all chokladen rinner ut på diskbänken.  :shy:

Jättebra, för ischokladformar blir svindyrt i längden.  :lol:



...och apropå detta så kan man ta vanliga bullformar och hälla smeten tunt i botten. De blir som noblesse..

 :flirting:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2008.09.22 - 22:38:34 »

Vad fyller man resten med då? Grädde? :surprised:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2008.09.22 - 22:40:59 »

Chokladplatta (med BORTtaget papper hemul  :rolleyes: )
Toppa med vispgrädde

och nykokta hjortron...?

näääädå, chokladen räcker så bra så!  :whistle:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #26 skrivet: 2008.09.22 - 23:06:26 »

Hjotron ... ååh vad jag saknar dom .. .hur skulle man kunna få dom leverad hit söderut utan att det blandas hinkvis socker med dom ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2008.09.22 - 23:12:43 »

Jag köpte lingon på torget häromdan. Han hade hjortron också, både sylt och råa osockrade. De låg i glasburkar i sin egen saft. Jag frågade aldrig hur det gjorts om der rörts till de saftat sig. Kanske innehåller hjortron sitt eget konserveringsmedel som lingon?

Det skulle du kunna bli rik på att sälja. Han tog 160 spänn för en burk! Det var en sån där mellanstor, lite större än en majjoburk, kanske dubbelt så stor, men inte så stor som en gurkburk.  :huh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #28 skrivet: 2008.09.23 - 06:58:58 »

Tja, med tanke på hur svårplockade hjortonen så är jag förvånad att han inte tog mer för burken. Det skulle jag ha gjort efter att ha traskat runt i svinkallt träsk- och kärrvatten, med knäckt rygg o sönderrivna fingrar.  :tongue:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #29 skrivet: 2008.09.23 - 07:16:56 »

och myggor... nej jag har varit där och vet, jag betalar gärna bara jag får de osokrade .
Väntar ivrigt att min hjortron-odling här hemma skulle börja ge skörd  :dribble:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544